FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Någon som har erfarenhet av att köpa aktier eller fonder som företag?
Oftast handlar allting om att köpa som privatperson. Men skulle man inte kunna köpa ex. fonder med företagets pengar innan man måste ta ut lön och beskatta. Finns det några fördelar eller nackdelar skattemässigt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
En sak att tänka på är att enskild firma får inte äga vare sig aktier, fonder eller fastigheter.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu finns det ju en liten fördel i och med att vinstskatten bara är 26,3% mot kapitalvinstskatten (för privatperson) fortfarande är 27%. Man kan alltså teoretiskt tjäna pengar på att betala mindre skatt men jag tror den fördelen uppvägs i de flesta fall av att man som företagare betalar in skatt varje månad medan privatpersoner bara gör det en gång per år (nuvärde på pengar etc.)
Rent generellt så är det inte värt det. Du betalar först bolagskatt på vinsten och sen en massa skatt när du ska ta ut pengarna. Men de stora näthandlarna som avanza och nordnet har ju företagskonton så det lär ju finnas de som gör det. Hur blir det med bokföringen? Måste man sitta och bokföra varenda affär med verifikationer etc.? Blir ju lite jobbigt i längden om man tänkt sig daytrada eller swingtrada. (De flesta som handlar aktier i bolag gör det genom investmentbolag, det är min gissning i alla fall. Kvalificerar man som investmentbolag så får man ju fina skattefördelar men det är riktigt svårt att bli klassat som investmentbolag så det tror jag inte är aktuellt här) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Bokföring bör ju inte vara världens problem då alla nätdepåer har underlag för varje köp.
Men om du skall investera som privatperson måste du ju först skatta 50%. Det slipper du om man köper direkt med företagets pengar, eller? Visst skall du ta ut alla dessa pengar sen kanske det blir mer skatt? Men om du vill växa ditt bolagskapital kanske det är värt att lägga pengar i nån indexfond eller liknande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bumpar tråden för en snarlik fråga som kanske fler vill ha belyst. Förhoppningvis en ganska lätt fråga för er som kan :-)
Min fundering är hur ett i övrigt passivt bolag, holding eller annan AB/Ltd, bokför kostnadsfritt förvärvade aktieposter i andra företag. Exempelvis när IQube går in med rådgivning mot en aktiepost á 10% eller däromkring. Med andra ord, om företaget A "får" 5% av företaget B och 50% av företaget C osv. Bolaget bedriver i princip ingen annan verksamhet, alltså ingen cashflow, utan håller bara i aktieposterna. Har sökt lite på detta men hittar inte riktigt rätt svar. Funderar över hur det sker bokföringsmässigt men också hur uppflyttad vinst bokförs (om vi utgår ifrån att X% i ett annat bolag resulterar i samma X% nettoutdelning). Kan man fortfarande lösa bokföringen själv eller blir det komplicerat? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|