FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ska snart på långsemester och vill slippa släpa på en laptop för att spara alla foton på. Finns det något sätt att föra över bilderna direkt från kameran till en extern hårddisk? Finns ju särskilda diskar för sådant men har precis köpt en ny "vanlig" USB-hårddisk. Finns det någon mojäng man kan koppla in mellan kamera och disk som kan föra över bilderna?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Flera minneskort istället?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Flera minneskort tycker jag bara är onördigt.
I detta fallet tycker jag du ska ta och släpa på en laptop, dom är väll inte så tunga endå? Jag ska med på semester så jag tänkte ta en massa bilder --> föra över dom till min laptop, det kanske är den enda lösningen trotts allt? Vill också veta hur ni löser detta.. som jag eller med flera minneskort eller annat sätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jo, det blir nog laptopen ändå, verkar inte finnas några billiga lösningar. Det enda jag hittat är en bildlagringsdisk utan hårddisk (som man får stoppa in själv) men den kostar över 1000 spänn...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det finns ju kortläsare som fungerar som USB host, där du följaktligen kan använda din USB disk, å andra sidan, 4GB kostar typ 100:- så det är väl bara köpa ett par extra minneskort, alla semesterbilder behöver ju inte vara i RAW format.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tyvärr så har kameran min xd-Card och 2Gb är det största man kan hitta. Ska kolla på kortläsare, tack för tipset!
Vet du vilka kortläsare som har den funktionaliteten gummianka? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Många fotografer använder lösningar med diskar som är gjorda för att säkerhetskopiera minneskort på plats till disk (utan dator) när de är ute på jobb. Inte så kul att stå efter ett bröllop eller liknande med ett korrupta minneskort.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
En Netbook, eller LCSNPC som MS vill att vi ska kalla dem skulle väl passa alldeles utmärkt. Den är ju inte speciellt mycket större än en extern disk. Dock så får du ju inte så mycket mer än 160GB, men det kanske räcker. alt. både det och din externa disk.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Att ta fram en liten box som kan koppla ihop kameran med en USB-disk och föra över bilderna till en katalog i roten på hårddisken och på en liten monokrom skärm visa om det gick bra eller inte kan väl inte vara så svårt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En liten dator och så skickar du hem bilderna över internet så du inte blir av med dem om utrusningen går sönder eller stjäls...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|