FAQ |
Kalender |
2009-06-20, 18:46 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej!
Vad anser ni är rimligt/max för en PHP applikation att använda för att generera en sida? Jag tänker på det resultatet som memory_get_usage() ger. Testa gärna och skriv i tråden vad det ligger på samt om eran sida bygger på något system eller ramverk (och ge namn)! OBS. lägg memory_get_usage() längst ner i scriptet för att få ett mer exakt resultat, för att få det i MB och slippa att det blir oläsligt många decimaler så kan man använda round(memory_get_usage()/1024/1024,3); |
||
Svara med citat |
2009-06-20, 19:04 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Beror ju helt och hållet på vad PHP applikationen gör. Använder den GD för att resiza bilder så lär den använda betydligt mer än om den outputar lite tex.
|
||
Svara med citat |
2009-06-20, 19:13 | #3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Men det är ju ändå intressant, om du har en site som resizar om bilder och lägger till dem i en databas så är det ju intressant för alla som har liknande projekt.
|
|||
Svara med citat |
2009-06-20, 19:23 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
http://extensions.hesslow.se/ 0.17MB. Inget framework utan eget snabbt ihop slängt.
|
||
Svara med citat |
2009-06-20, 20:41 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Beror ju på vad för miljö scriptet är tänkt att köras i - ska det vara nån speciell miljö eller ska det funka på alla... En dedikerad server/vps lär ha annan minneshantering än shared hosting.
|
||
Svara med citat |
2009-06-20, 20:41 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
20.546 MB
Magento webshop (Zend framework) |
||
Svara med citat |
2009-06-21, 00:52 | #7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Man kan dra det till om scriptet bara ska fungera på palmsöndagen eller inte, men frågan var ju bara hur mycket minne slukar ditt script, då är det ju också bara den frågan som behöver besvaras.
|
|||
Svara med citat |
2009-06-21, 09:45 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Intressant!
~7MB, indexsidan, phpbb3 med div mods. |
||
Svara med citat |
2009-06-21, 13:46 | #9 | ||
|
|||
Administratör
|
Det kan nog vara mer intressant att titta på minnesanvändningens peak med memory_get_peak_usage(). Används unset() på näst sista raden på en variabel som tog upp 200 MB kommer inte din memory_get_usage som visar 20 MB vara speciellt relevant.
Sen tror jag att allt mellan 0.01 och 50MB kan vara en vettig nivå beroende helt på applikationen och hur stora möjligheter och nytta det finns i att förbearbeta information beroende på alla omständigheter.
2009-06-22, 11:24 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hade en GD applikation som drog väldigt mycket minne. Någonstanns runt 300 mb ram. Men efter väldigt aggresiv optimering lyckades jag få ned det till en tiondel.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|