FAQ |
Kalender |
2009-06-24, 17:47 | #1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Som sagt, har skrivit kod för detta förut samt att det finns tusentals siter på nätet som säger att man ska göra precis som jag gör... men jag får det inte att fungera!
Jag försker att rotera (eller göra annan transformation) av en bild som sedan ska läggas på en annan bild. Exempelkoden är mycket simpel: Kod:
Bitmap dummyBitmap = new Bitmap(300, 300, PixelFormat.Format32bppRgb); Graphics dummyGraphics = Graphics.FromImage(dummyBitmap); Bitmap loadedBitmap = new Bitmap(@"c:\gaugefront.png"); Graphics loadedGraphics = Graphics.FromImage(loadedBitmap); loadedGraphics.RotateTransform(45.0F); dummyGraphics.DrawImage(loadedBitmap, 50, 50); dummyBitmap.Save(@"c:\images\test.png", ImageFormat.Png); Mha metoden RotateTransform() så roterar jag den i exemplet ovan med 45 grader. Vad som händer? En bild sparas med de två sammanslagna bilderna, men den är inte roterad! Problemet är att ingen annna transformation fungerar förutom att sätta olika koordinater på bilden via DrawImage(). När jag debuggar så ser jag att RotateTransform sätter korrekta värden i transformationsmatrixen för Graphics-objektet, men bilden vägrar att roteras. Någon som har en idé? |
|||
Svara med citat |
2009-06-24, 20:02 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
loadedGraphics.RotateTransform(45.0F);
ska nog vara dummyGraphics.RotateTransform(45.0F); |
||
Svara med citat |
2009-06-24, 21:32 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag testade att köra RotateFlip() på bitmappen istället och den gör jobbet. Det verkar alltså som att ändringen på graphics-objektet inte slår igenom på dess underliggande bitmap.
|
|||
Svara med citat |
2009-06-24, 22:46 | #4 | |||
|
||||
|
Onkelborg; nja, det är den inladdade bilden som ska roteras, inte "bakgrunden"...
dAEk; Så du får samma problem alltså? Skönt att det inte är jag som är galen. Antalet kodrader är så pass litet så det borde gå att se vad som är fel. Jag kan väl också tillägga att png-filen som läses in inte har indexerad palette utan är 24bitar, men då skulle man också få ett felmeddelande har jag för mig. |
|||
Svara med citat |
2009-06-26, 10:39 | #5 | |||
|
||||
|
Ok det verkar ha löst sig, även fast vissa saker förblir ett mysterium.
Transformationsmatrixen måste ligga på den Graphics där du klistrar in din "nya" grafik, den transformerar inte den bitmap som redan är refererad. Så då vet jag det! (Onkelborg hade rätt m.a.o! ) |
|||
Svara med citat |
2009-06-26, 15:20 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag googlade, tog första träffen
|
||
Svara med citat |
Svara |