FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur ska jag kontera välgörenhet eller sponsring till organisationer?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag kan inte ge dig ett direkt svar på frågan eftersom jag inte känner till dina detaljer eller är någon skattexpert så satsa inte ditt liv på det jag skriver.
![]() För upplysnings skull så kan jag meddela att goodwill bara uppkommer när man köper ett företag. Skulle jag t.ex. skramla ihop pengar och köpa apple så skulle jag troligen kunna få igenom en stor goodwillpost då deras varumärke är så välrenomerat. Goodwillen blir då skillnaden mellan det "reela värdet" och köpeskillingen. Det är inget man bara kan lägga in i bokföringen bara sådär. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi brukar skicka med gåvor med fakturorna till våra kunder.
Det är allt från pins från BRIS till gåvikort med träd från VI-skogen. När vi köper firmabilar brukar vi köpa in 200 träd från Vi-skogen som en sorts klimatkompensation, Dessa är ej momsbelagda så det är inte så mycket att dra av, men vill ha in det rätt i bokföringen. Goodwill är jag med på. Dålig formulering av mig... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
För gåvor till kunder är det enklare om de nu inte är av betydande värde. Läs mer här:
http://www.bokforingstips.se/Externa_kostn...till_kunder.htm I det senare fallet skulle jag se det som en del av driftkostnaden. Säg dessutom att ni marknadsför er som "klimatneutrala" så gör det saken ännu mer självklar. Nu har jag ingen kontoplan här just nu men det borde ju inte vara svårt att hitta ett konto för det. Här är frågan så specifik att jag skulle kontakta en redovisningskonsult, det kostar dig kanske ett par hundralappar att få ett svar men det skulle jag kunna tänka mig att betala istället för att gå på mig som lekman. ![]() Edit: Skulle ju vid närmare eftertanke också kunna räknas som gåva (det är sent, OK ![]() http://www.bokforingstips.se/Externa_kostn.../donationer.htm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tack för hjälpen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle bokföra "gåvor" till kunder som ren marknadsföring, eftersom det är syftet med "gåvan". Du vill skapa en positiv aura kring ditt företag i kundernas medvetande, det är vad jag kallar marknadsföring. Fullt avdragsgillt.
Sponsring till id+eella organisationer är oxo en form av marknadsföring. Därmed avdragsgill. Däremot är "välgörenhet" inte avdragsgill. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Sponsring är bara avdragsgill om man kan uppvisa att motprestationen från den sponsrade uppgår till samma värde som sponsringen. Annars är det en gåva och ej avdragsgill.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
ConnyWesth: Att sponsring skulle vara avdragsgillt är så vitt jag vet ett vanligt missförstånd. Sponsring är bara sponsring om du får ut något marknadsföringsvärde av det och är marknadsföringsvärdet mindre än själva gåvan klassificeras det som en gåva. I de flesta fall är det alltså svårt att få igenom ren och skär välgörenhet till t.ex. BRIS eftersom det inte räcker med att de bara lägger upp er logotyp på deras hemsida för att det ska motivera gåvans värde. I de fall det skulle gå igenom så handlar det snarare om att man "köper en reklamplats" snarare än att man "ger pengar till behövande för att förbättra varumärket".
När det kommer till gåvor till kunder så ska dessa marknadsföras som "reklamgåva" och det står det klart och tydligt hur man gör under länken jag skickade. Tänk bara på att gåvans värde inte får vara för högt, jag har själv gått bet på det i mina yngre dagar. ![]() Edit: Slow fingers, Dan hann före. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Och beskrivningen av goodwill i bokföringssammanhang blev väl bakvänd?
Om jag förstått det hela rätt är snarare goodwill ett värde på hur mycket utöver marknadsvärdet som betalats vid ett förvärv.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Goodwillvärdet ska sedan skrivas av på ett antal år enligt en uppgjord plan, exempelvis 20% av det ursprungliga godwillvärdet per år. Köper man att företag som kostar 5 000 000 men har ett substansvärde på 3 737 000 så blir goodwillvärdet 1 263 000 SEK. Avskrivning ska sedan ske i 5 år med beloppet 252 600 SEK per år. Säljs företaget senare så blir hela värdet utöver "substansvärdet"+kvarvarande goodwillvärde, kapitalvinst. Begreppet badwill finns oxo och det betyder att man betalat mindre än substansvärdet. Substansvärdet kallas ibland för "Justerat Eget Kapital" eller "JEK", då man räknar in obeskattade reserver med avdrag för schablonskatt, dvs om man har 3 000 000 i eget kapital och har 1 000 000 i obeskattade resrver i aktiebolaget så drar man bort 26,3% av de obeskattade reserverna och lägger resten till JEK så man får 3 737 000 i JEK. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|