FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Jo, men även om vi har ett sådant här simpelt auktionssystem så måste man väl ändå kunna komma fram till lagom rättvisa regler ?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Så funkar det inte t ex vid försäljning av bostadsrätt. Säljaren kan då välja att sälja till någon annan än högstbjudande och kan dessutom ändra formerna för budgivningen precis när som helst. Spekulanterna kan även villkora sina bud. Sedan blir det inget bindande avtal för någon av parterna förrän ett köpekontrakt har upprättats och undertecknats. Bara så du får lite insikt i att auktionsregler kan se olika ut i olika sammanhang och att det inte alltid fungerar som på Tradera etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Det är väl lite upp till säljaren att uppdatera tråden med nya bud om han vill ge andra en chans att bjuda över.....Säljaren borde ju vara intresserad av att få ut så mycket pengar som möjligt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag får rätta mig själv eftersom skrev auktion i mitt tidigare inlägg. Försäljning med budgivningsförfarande är en mer korrekt beskrivning då auktioner oftast ger den med högsta budet vid en specificerad sluttid både rätten och skyldigheten att köpa auktionsobjektet.
Hur som helst är det problematiskt att bedriva "äkta" auktioner här på WN. Dels används det inget automatiserat auktionssystem som andra varit inne på tidigare och dels så skulle WN antagligen behöva agera mellanhand och ordna med juridiskt bindande avtal med säljarna och budgivarna samt ev. bli involverade i tvistemål osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||