FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Ska då köra igång mitt första AB nu i aug.
företaget ska erbjuda konsult tjänster inom internet media branschen och riktar mig mot medel samt större företag. fått input att ett AB ger viktig "trovärdighet" och ser bättre ut för kunderna som är vana att endast ha att göra me ABs och kommer behövas då jag ska ta in partners. första tanken var att köpa ett lagerbolag för ca 107-110tkr. då man får ett fräscht AB med inget i bagaget och 100 000kr i aktiekapital. hittade främst de lagerbolags företagen som ploppar upp på google och fått gott omdöme här på wn. skulle då ta ett bank lån för det då jag inte har de summorna i dagsläget men är säker på att jag får in kunder och att företaget rullar igång så det skulle inte vara något problem för mig. men sen så läste jag lite och fick en ganska god syn på att köpa ett begagnat AB som enbart kostar runt 10-15tkr. självklart så låter det som en bättre deal för mig om jag slipper ta ett lån på ca 100tkr och istället få ett AB för en tiondel av summan. men eftersom det låter så bra så undrar jag vad är det egentligen för nackdelar med ett begagnat AB jämfört med ett fräscht AB? vad ska man tänka på? vad skulle ni med erfarenhet av detta gjort i min sits? / frankW |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du köper ett för 10-15000 kr så är aktiekapitalet förbrukat
och du har en viss tid på dig att sätta in 100.000. (Eller möjligen minst 50.000). Det kommer synas att ditt bolag har en kontrollbalansräkning (tror jag det heter), och det ser mycket illa ut när kunder och leverantörer kommer göra kreditupplysning på ditt AB. Jag skulle avråda dig att köpa ett billigt. Antingen startar du från scratch (inte så svårt), eller så köper du ett med kapital. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Blivit starkt avråd från att köpa ett företag med förbrukat aktiekapital från ekonomiansvariga och revisor. Du blir personlig ansvarig vilket kan liknas med en enskild firma och kreditvärdigheten är noll.
Men kör enskild firma från början, så stor betydelse har det inte. Körde själv det i nått år för att jobba ihop aktiekapitalet och hade aldrig en kund som gnällde trots att det i stort sett bara var större företag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror på en hel rad faktorer, men framför allt:
1. Kan du lita på att ekonomin är korrekt redovisad och det inte finns obehagliga överraskningar? 2. Hur snabbt skall du komma igång med din verksamhet och kommer att behöva krediter? Att köpa ett företag med förbrukat aktiekapital är absolut ingen dålig idé. Det kräver bara insikt om följderna och en klar bild av vad man vill. Kommer din verksamhet att drivas med hjälp av eget kapital och du räknar med att inom kort få ihop så aktiekapitalet är återställt är detta inget problem alls. Enda saken med ett förbrukat aktiekapital, förutom risken för kreditproblem, är att det bedrivs i princip som enskild firma med aktiebolagsredovisning. Du som ägare är personligt ansvarig, men det är du ju även i enskild firma. Jag tycker det är en bra idé helt enkelt. Du kan använda dina 100 000 till att få igång verksamheten och intäkterna på ett smidigt sätt och får du ordning på ekonomin är du på grön kvist inom ett par år och kan få krediter igen. Köp bolaget genom en revisor som har haft ahnd om bolaget - då vet han eller hon förmodligen om alla eventuella garderobslik.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Ett AB med förbrukat aktiekapital är sämre än EF sett ur kreditsynpunkt. Ett alternativ kan ju vara ett ltd. tills du har fått ihop aktiekapitalet. Förövrigt så är 100000 i aktiekapital en bra pott att behöva om man ska dra igång något. Pengarna behövs i början.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Det farliga är gamla leasingkontrakt på till exempel firmabilar. De syns inte nånstans och följer med bolaget när det säljs. Se till att få med en klausul där du kan friskriva dig för sånt, och att det finns en säljare som kan ta det ansvaret.
Vad man gör med ett förbrukat aktiekapital är att du återställer det med ett villkorat aktiägartillskott, dvs du sätter in samma summa som du skulle satt in i aktiekapital i ett nytt bolag. Därmed är aktiekapitalet återställt. Skillnaden är att du kan plocka ur de pengarna sen utan uttagsbeskattning, eftersom det är återbetalning av ett lån. Att driva ett företag med förbrukat aktiekapital utan att ha och sätta in pengarna som krävs rekommenderas inte, som tidigare skribenter framhållit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Inte lätt för ett AB att få krediter heller, om bolaget inte har säkerhet i form av egendom samt bra intjäning så får du vackert skriva på en borgensförbindelse som ägare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ett aktiebolag utan historik kan ha rätt svårt att få krediter. Det beror lite på. Ikea var exempelvis inget problem att få jag tror det var 20 000 kr i kredit med ett nytt aktiebolag.
Jag tror ConnyWesth här på forumet har ett aktiebolag till salu billigt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
känns som om jag fått lite mer kött på benen nu. tack för bra svar
eftersom jag erbjuder en konsult tjänst så kommer jag inte behöva krediter i närmsta framtiden. har inga inga produktions kostnader alls så just nu känns det som att det bästa vore att köpa ett begagnat AB utan aktiekapital genom en revisor som har koll på läget med ett avtal som gör att ja slipper gamla bördor sen kan jag själv "låna företaget" 50tkr för att enbart slippa kontrollbalans räkningen ( som ser dålig ut). kommer starta med en bra kund redan från scratch och kommer nog få in fler ganska snart vilket gör att jag kan fylla på aktiekapitalet. och då när företaget tjänat 50tkr mer,så kan jag ta tillbaka mina 50 tkr utan att betala skatt på det. Så kan jag helt slippa ett banklån och ha ett väl fungerande AB. ska se om jag kan boka möte med nån duktig revisor och ta reda på om min plan är något som kan fungera ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|