FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej
Min enskilda firma kommer att behöva lite presentationsutrustning för mediaprojekt (t.ex. ett filmklipp eller en liten spelproduktion). Således känns det för mig fullkomligt ärligt att köpa en tv och en stereoanläggning för firmans räkning. Samtidigt ser jag det som rimligt att var och varannan företagare försöker köpa all sin hemelektronik på firman (utan vettiga förklaringar) och att skatteverket kanske har speciella krav kring sånt här. Värt att nämna är att mitt företag delar byggnad med min hemadress (har ett hus). Jag kan tänka mig att det blir väldigt mycket "vardagsrumsvarning" i ett fall som detta, därför är jag orolig att något skiter sig. Vågar jag gå och inhandla det material jag behöver här under söndagen och bara lämna in fakturan till min ekonom, eller behöver jag vidta en massa konstiga åtgärder? Presentationsutrustningen kommer f.ö. också säkert följa med på någon mässa eller liknande, och det enskilt borde vara ett OK argument tycker man. Tack! / Tobbe |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är kontorsdelen klart avdelad från bostadsdelen (egen ingång etc.) och utrustningen står där så skulle jag inte tro att det blir några problem. Är så inte fallet skulle jag inte köpa in utrustningen på firman eftersom skatteverket, som du säger, är väldigt hårda när det gäller inköp av saker som kan användas privat.
Kan du visa att du redan har en bättre av-utrustning så att du privat inte har något behov av firmans så är det ju ett argument för att köpa in utrustningen men såna här saker är verkligen ett minfält tyvärr. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Varför måste det vara en TV för? Kan det inte vara en Monitor?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Självklart ska du köpa det på firman. Varför inte?
Det absolut värsta som kan hända är att du får skatta för det senare om de skulle gnälla vid en eventuell revision. Men det är verkligen inte troligt. Jag hade i alla fall inte tvekat om syftet är som du skriver. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Ska du bjuda in dina kunder i vardagsrummet och kolla på din nya tv?
Eller ska du ta med TVn till kunder? Så länge ingen kollar är det inga problem, men det är ett klockrent sätt att få problem vid en granskning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Anders > Just därför min enkla fråga om varför det måste vara just en TV.
Jag vet med mig att SwedX säljer Monitorer upp till 46" med Samsung paneler, det är TV men ingen Tuner i dom, gör iof ingenting idag när man måste ha digitalbox. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
För mig är det ganska viktigt med 100Hz, och det verkar inte finnas hos SwedX vad jag kan se. Men annars var det en riktigt trevlig idé.
Nej, TVn kommer inte finnas i vardagsrummet, och den kommer garanterat att följa med på en och annan tillställning. Jag köper en idag iaf, så får vi se om något krånglar. Spekulera gärna vidare, tack för infon. Ljudutrustning väntar jag lite med... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Lite OT...
Citat:
Jag har fått uppfattningen om att 60hz vs. 100hz spelar större roll vid t ex sporter där det är mycket detaljer och snabba rörelser. Hur som helst blev det en full HD (60hz) TV för mig senast, och jag har jämfört med motsvarande 100hz utan att se någon skillnad alts - förutom att 100hz kostade 2000:- mer ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Titta på en 60Hz-TV dödar i princip mina ögon.. |
|||