FAQ |
Kalender |
2004-10-07, 02:19 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Håller på och startar upp ett litet företag och har några saker jag inte har fått riktigt grepp på. Har försökt att söka men inte hittat några bra svar.
1. Hur bokför jag svenska/utlänska webbhotell? 2. Får jag t.ex. köpa gymkort skattefritt fast jag bara håller på deltid? 3. (Förstod inte riktigt svaret i en gammal tråd) När ska jag bokföra saker som jag köpt före start. Datumet när bolagsverket reggade mitt företag? Datumet när mitt företag momsregistrerades? Datumet när mitt företag blev registrerat för F-skatt? 4. Duger listorna (ankommande bankgiro) som jag får genom internetbanken som faktureringsunderlag? Kan jag klumpa ihop inkomsterna av samma art och räkna dem som något slags dagskassa? Väldigt tacksam för hjälp! Har jag skrivit något som redan finns är jag lika tacksam för vägvisning till rätt tråd. |
|||
Svara med citat |
2004-10-07, 09:14 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
1. försäljningskostnad, IT-tjänst, Marknadsföringskostnad mm, beroende på verksamhet ex v, shop = försäljningskostnad.
2. Ja om de riktar sig till hela personalen som är stadigvarande. 3. När bokföringsplikten börjar dvs när det blev näringsverksamhet ofta så är ju reg datum hos bolagsverket de första så bokför från detta datum. 4. Nej moms saknas. Ja livärdiga kan bokföras genom ex v dagskassa, fakturajournal. Se även http://www.bfn.se bokföringsnämnden http://www.bas.se kontoplan http://www.bas.se/BAS%202004%20Tabell%20ub.pdf Sök på wn på mer än 30 dagar |
||
Svara med citat |
2004-10-07, 09:43 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2004-10-07, 10:25 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ver. skall speca nr, belopp o motpart, moms. |
||
Svara med citat |
2004-10-07, 11:35 | #5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Om försöljningen sker mot faktura, måste jag inte bokföra kundfodringarna separat då, eller går det att klumpa ihop dom? btw; du förkortar antagligen mer än Svenska Armén gör... =) |
|||
Svara med citat |
2004-10-07, 11:54 | #6 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för bra svar!
Det är några saker som jag inte hänger med på riktigt hoppas du orkar med dom också. 1. Utlänska webbhotell - Hur gör jag när fakturan är i dollar? Hur gör jag med moms? 3. Går det bra att bokföra från regdatumet när man har ett senare datum för momsreg? Tack för länktipsen |
|||
Svara med citat |
2004-10-07, 12:38 | #7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Kolla växelkursen för den dagen t.ex. hos http://www.oanda.com och räkna ut vad det blir i svenska kronor. Bokför det beloppet. Moms får du räkna ut (om inte webbhotellet redan har lagt på det ska du alltså lägga till det själv) och redovisa som vanligt. |
||
Svara med citat |
2004-10-07, 12:50 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Robert:
Motpart = köpare eller leverantör beroende på vad för journal, kassa, faktura, leverantör i kassa journal kan man skippa motpart om de rör sig om flera olika typ butik. Bokföringen av fakturor sker i journalen så kallad sidoordnad bokföring oc bokförs som ver i slutet av månaden en ver ex v X kr Konto 1510 debet 80% av x kr kredit 3401 20 % av x kr kredit 2611. btw, har varit anställd i Flygvapnet. inte jordfräs vapenslaget Hjalmar 1. se Helenas moms på exv 1 kkr utgående 250 kr ingånde 250 kr momsredovisningen = 0 kr att betala/återfå. mao du redovisar momsen både som utgående o ingående (om den inte ingår vilket den gör vid eg-handel). 2. Ja det är de som lagrummet innebär i IL 16 kap 36 §. SFS 1999:1229 Inkomstskattelagen |
||
Svara med citat |
2004-10-07, 13:27 | #9 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för alla svar!
|
|||
Svara med citat |
2004-10-09, 02:13 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En rekommendation är att anlita någon för bokföringen. Har det inte hänt mycket i bolaget så bör det inte kosta många kronor. Har det hänt mycket har du antagligen råd med mer.
Framförallt så finns det så mycket annat att fokusera på när man driver bolag än bokföringen - kan du bli av med den så se till att bli det.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|