FAQ |
Kalender |
2004-10-23, 17:01 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tja!
Julen närmar sig med stormsteg, kanske går det alldeles för fort ibland. Det jag nu funderar över hur mycket är avdragsgillt när man ger sina kunder julklappar? Har för mig att det finns ett tak på 300 kr/ företag....? Men om ett företag har t.ex. 10 anställda, vad är det för regler då? Är det en viss summa för varje företagkund eller en summa för varje person som är anställd i företaget? /Jonas |
|||
Svara med citat |
2004-10-23, 18:39 | #2 | ||
|
|||
Validating
|
Jag vet inte om du har läst det som Skatteverket har på sin hemsida?
http://skatteverket.se/infotext/artiklar/julgava.html |
||
Svara med citat |
2004-10-23, 18:47 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Anställda är marknadsvärde 400 kr/anställd inkl, moms i julklapp.
Till andra ex v, affärsbekanta Utgifter för gåvor är i regel ej avdragsgilla för företaget, undantag från denna huvudregel är för reklam- / representationsgåvor som har samband med för att bibehålla eller behålla goda affärsförbindelser och ha omedelbart samband med verksamheten. Gåvorna skall ej heller ha en personligprägel dvs eg ej direkt till enskild person, ex på gåvor pennor, almenaka m logga, blommor, chokladaskar mm. max 180 kr per person. Avdrag för personliga gåvor till affärbekanta på helger & högtidsdagar bör inte medges. Däremot är de ju fritt att ge dem en julklapp o inte dra av kostnaden och momsen |
||
Svara med citat |
2004-10-23, 19:36 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för länken till skatttmasen......
Nu vet jag mera! |
|||
Svara med citat |
Svara |