FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag har enskild firma sedan årets början. Nu är det så att jag har inget postgirokonto där jag kan göra betalningar från (har postgirots eredovisning på nätet). Jag har betalat enskilda firmans räkningar via mitt privatkonto (betalar även privata räkningar härifrån) och allt pengar som kommer in till postgirot har jag inte rört (inga stora summor). Blir det problem nu när revisorn ska göra bokföringen med mig? Vill han se alla pengar ut och in till en och samma konto? ![]() Hur är det med fakturor och kostnader? Ska detta sorteras i datumordning? Tacksam för svar. /H, helt ny på detta |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har du underlag från pg på alla in/ut betalningar som rör verksamheten så går de att fixa, iof inte önskvärt med blandning av privata & verksamhets medel.
Dina privata behöver han inte se då de är dina, han har nog inte några problem med det, däremot lär du sannolikt märka de på fakturan ![]() Kostnader o intäkter skall bokföras i datumordning ja. Se bokföringslagen systematiskt och kronologiskt, senast på följande arbetsdag om inte ex v revisor då förlängs tidsfristen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kan du inte öppna ett företagskonto på banken? Antar att du betalar via internet, då kan du enkelt välja betalkonto där...
Jag gör så och kan på ett bra sätt hålla isär transaktionerna.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jo....kan jag göra men saken är att mina fakturor (kostnader) betalas kontant (i butik eller köp via Internet). Jag har inte så mycket nytta av ett bankkonto med betalningsmöjlighet. Som sagt, är ett mycket litet företag, har bara en kund. Var tvungen att ha F-skattesedel så jag registrerade enskild firma. Nu undrar jag om jag måste ta ut pengarna från postgirokontot för kostnader som jag betalat kontant (ur egen privat ficka). Det har inte gått ut några pengar från postgirot. Alla betalningarna går in här och jag har inte rört pengarna sedan årets början..... /H |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Varning för anställningsförhållande då du bara har en kund och firman är ny. din f-skatt är endast preliminär och kan återkallas... Försök få några mindre uppdrag från andra snarast... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Robert Jo det gäller vad skv är ute efter är att påföra arbetsgivareavgifter & skattetillägg på uppdragsgivaren i 1:a hand. i 2:a hand kommer din moms på den grenen att återbetalas/betalas in och räknas som lön, med avdragsreglerna i inkomst av tjänst som grund,
lösning är ju att ta 2 kunder till ex v, sälj två enkla hemsidor till nån polare för nån hundring så har du ju ivf 3 uppdragsgivare... Fåtal uppdragsgivare eller en uppdragsgivare talar generelt för ett anställningsförhållande, se andra trådar i wn eller Inkomstskatt av lodin, meltz mfl. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
1 § Affärshändelserna skall bokföras så att de kan presenteras i registreringsordning (grundbokföring) och i systematisk ordning (huvudbokföring). Detta skall ske på ett sådant sätt att det är möjligt att kontrollera fullständigheten i bokföringsposterna och överblicka verksamhetens förlopp, ställning och resultat Det innebär alltså att man inte behöver bokföra i datumordning om det går att göra utskrifter på huvudboken i datumordning. Det är en ändring som gjordes när den nya bokföringslagen kom 1999 och vars orsak ligger i att de flesta nu bokför på datorer istället för i böcker. Möjligheteran att bearbeta datan blir ju då helt annorlunda och kravet ligger somsagt i hur det kan presenteras, inte på hur det "matas" in. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|