FAQ |
Kalender |
2003-09-17, 02:45 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Undrar om någon kan förklara vad felet är när jag får detta fel mess när jag försöker installera ett PHP script ..
Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /home/justledi/public_html/WGS-eDate/lib/mysql.lib on line 29 Tips och förslag mottages gärna.. //Shike |
|||
Svara med citat |
2003-09-17, 03:32 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du får skicka med lite kod om du ska få några tips.
Så mycket säger felmeddelandet: Det är fel på ett argument till funktionen mysql_fetch_array() på rad 29 i mysql.lib |
||
Svara med citat |
2003-09-17, 03:53 | #3 | ||
|
|||
Administratör
|
Dom där får jag hela tiden!
Nej men argument = värdet du anger till mysql_fetch_array(). mysql_fetch_array($argument). $argument ska vara korrekt MySQL data du gjort förfrågan på med mysql_query() eller mysql_db_query() så antingen har du skrivit fel variabel eller så har du ett fel på din mysql-förfrågan(mysql_query()) eller om vi gå ännu längre upp i koden, kanske anslutningsproblem till mysql_servern. Ett tips är att använda mysql_error() (utan arguments) för att felsöka, men posta gärna hela koden som sagt. Om du har laddat ner ett PHP script som säkerligen ska fungera är det nog anslutningsproblem till Mysql servern, se till att du angett rätt host(99% säkerhet localhost men du kanske måste skriva in det iaf), användare och lösenord.
2003-09-18, 01:46 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
anslutning till MySql e det inte.... den funkar .. allt e angivet korrekt...
problemet är att scriptet är köpt dock utan support ... därför vet jag inte om jag kan publicera koden så där rakt av .. sen vet jag inte heller vilken del av koden som skulle vara av intresse... Om någon har lust att kika på detta så skicka ett PM så vore jag tacksam... |
|||
Svara med citat |
2003-09-18, 02:09 | #5 | ||
|
|||
Administratör
|
Lägg till or die(mysql_error()) vid närmaste mysql_query-select ovan:
Kod:
mysql_query("select ....") or die(mysql_error());
2003-09-18, 02:17 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Här är den delen av koden som felet hänvisar till....
Kod:
<? if (!$mysq_lib_loaded) { function c(){ global $db_host, $db_login, $db_pswd; $db=mysql_connect($db_host,$db_login,$db_pswd); return $db; } function q($q_str){ global $db_name; $r = mysql($db_name,$q_str); return $r; } function d($db){ // mysql_close($db); } function e($r) { if(@mysql_numrows($r)) return 0; else return 1; } function f($r){ return mysql_fetch_array($r); } function nr($r){ return mysql_num_rows($r); } $dv=c(); $rv=q("select * from sysvars"); while($va = f($rv)) {${$va[name]}=$va[value];}; d($dv); function piurl($url) { if (strstr($url, "http://")) $ur=$url; else $ur=$ROOT_HOST."pictures/$url"; return $ur; }; $mysq_lib_loaded=1; } ?> |
|||
Svara med citat |
2003-09-18, 02:19 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjossan.
Kolla så att tabellnamnet existerar som den försöker hämta från, samt kolla så att databasen den ansluter mot finns, kolla även så att användarnamn & lösenord för din MySQL-Server stämmer överens med det som scriptet använder sig utav. -martin |
||
Svara med citat |
2003-09-18, 15:19 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Problemet löst för gott hoppas jag ... verkade som om inte scriptet läste in uppgifterna från settings filen utan att man var tvungen att göra en helt ny fil och skapa tabellen på egen hand...
tack alla för tips .. Mvh Shike .. B) |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|