FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
För att få svar på detta engång för alltid.
Dedikerad eller Dedicerad? Vad jag förståt så är dedicerad ett ord som inte finns med i svenska ordboken men däremot gör dedikerad detta. dedikerad kommer från det engelska ordet dedicated (duhh) och har vad jag vet inte bytts tillbaka. Vore kul att ta upp detta då det är många bolag som skriver olika. Eller är det ok att använda båda? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Svenska > Dedikerad
Engelska > Dedicated Dedicerad är precis lika rätt som att skriva "Klick in på vår controlpanel" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tack för den. Det är precis vad jag tycker med.. Dock är det nog flera bolag som tycker annat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
När jag lanserade dedikeradtjänst tidigare i somras märkte jag också samma sak, fann dock ingen anledning till varför vissa använder "dedicerad".
Kanske ska maila och fråga någon ? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Dedicerad är om möjligt det fulaste ordet jag har sett.. men vem lyssnar på mig?
![]()
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Så här säger NE.se:
dedikerad [-ke´-] adj. dedikerat ORDLED: de-dik-er-ad • avsedd endast för viss, speciell typ av användning om datautrustning o.d. [databehandl.]: bibliotekets datorbehov tillgodoses bäst med en ~ maskin HIST.: åtm. sedan 1970-talet; jfr dedicera dedice´ra verb ~de ~t ORDLED: de-dic-er-ar SUBST.: dedicerande, dedicering; dedikation • (högtidligen) tillägna ngn ngt (vanl. en bok e.d.): jag ~r denna bok till min mångårige vän NN KONSTR.: ~ ngt till ngn el. ngt HIST.: sedan 1551; av lat. dedicare 'ägna; helga; tillägna' |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Då återstår frågan om man dedikerar eller dedicerar en maskin till en viss uppgift.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
man dedicerar en maskin till en person.. men dedikerar en maskin till en uppgift.. förstod jag det rätt nu?
dvs vi kommer ha 3 servrar - som ägs av oss själva.. en för SQL, en för web etc.. dvs vi dedikerar dom.. men om jag hyr en enda maskin som server hos nån så är den alltså dedicerad usch va krångligt.. nu blev jag förvirrad.. ska sova |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Nykomling
|
Blev vi något klokare av detta nu då?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Definitivt dedikerad i detta sammanhang.
Dedicera är något helt annat. Det skulle t.ex. kunna vara att någon har skapat en ny typ av servrar och säger "Denna serie av servrar får namnet Agda för att ära min faster som alltid har varit så snäll mot mig". ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|