FAQ |
Kalender |
2004-12-02, 19:57 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan alla. Trevligt forum det här
Iaf. Jag är på gång att dra igång några mindre projekt nu i början av nästa år och har planerat upp allting osv. Dock så fick jag reda på att jag kanske har en anställning på gång. Vad jag tänkte på direkt var att fakturera istället för lön men hur räknar man fram vilket alternativ som är mest lönsamt? Exempel. Jag får erbjudande om en tjänst, 20'000kr i månaden brutto i sex månader. Detta vill jag istället fakturera från min firma till företag X. Vad motsvarar 20'000kr i bruttolön (120'000kr under hela perioden) jämfört med fakturering (dvs blivande arbetsgivare slipper betala sociala avgifter mm)? Om jag nu fakturerar (vilket var helt ok för företag X) så behöver jag inte de pengarna till mitt dagliga levande. Jag behöver alltså inte plocka ut dessa pengar i lön, utan kan ha de kvar i firman (max 2'500kr netto behöver jag plocka ut per månad). Andra intäkter i firman under denna period är max 10'000kr och kostnader under denna sex månaders period är högst 10'000kr. Vad jag sen har för planer efter detta är svårt att säga, självklart hade det varit härligt med eget företag men ponera att jag tar en fast anställning efter dessa sex månader och firman kommer på sin höjd att ha intäker 10'000kr resten av året, kostnader 5'000kr. Dvs firman kommer utan fakturering av ovanstående dilemma ha intäkter på 20'000kr och kostnader på ca 15'000kr under år 2005. Under 2006 växer firman till ca 80'000kr i intäkter och ca 30'000kr i kostnader. Hur räknar jag fram vilket som blir mest lönsamt för mig? Kan man förlora lite på att fakturera men på köpet få bättre omsättning i firman och på så sett anses som mer seriös? Frågan är i sin korthet, vilket är bäst att fakturera XXXXkr som ska motsvara 120'000kr brutto tjänst eller vara en vanlig anställd? |
||
Svara med citat |
2004-12-03, 00:39 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är jättesvårt att säga vad som är mest lönsamt för dig.
Först kan du tänka på dina kostnader. Det är betydligt dyrare att köpa något för skattade pengar än för fakturerade. Enkelt exempel är, att om du köper en dator via företaget som kostar 10.000 kr så behöver du fakturera 10.000 kr. Vill du köpa den som privatperson, så behöver du fakturera 20.000 kr. Ett tips är att använda dig av skatteverkets program på deras hemsida för uträkning av skatten på deklarationen. Där kan du slå in olika alternativ och se vad det kommer att ge dig i netto. Generellt tror jag att det är mer lönsamt att vara anställd om du skall fakturera exakt det belopp du kostar företaget som anställd. Du skulle nog få betala mer i skatt som företagare än som anställd. Dock är det lite avdrag som företagare och du kan välja 30 dagars karenstid vilket sänker arbetsgivaravgiften till cirka 26 % från cirka 32 % och att du sänker din skatt via företagets kostnader. |
||
Svara med citat |
2004-12-03, 00:46 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ska du köpa en dator som privatperson för 10.000 inkl moms stämmer det att du måste fakturera 20.000 kr Om du däremot ska köpa den på företaget kostar den 8000 exkl moms. Har du fakturerat 20.000 har du 12.000 kr kvar |
||
Svara med citat |
2004-12-03, 17:23 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En sak att tillägga är att oavsett i vilken bolagsform du tar din lön, så kommer den belastas med exakt lika stora summor... det spelar ingen alls roll ur tex skattemässig eller annan avgiftsmässig synvinkel, om du har enskild firma eller är anställd.
En annan sak att poängtera är att det inte är hög skatt och andra avgifter på företatg, så om du inte har för avsikt att lyfta lön, så är det bättre att köra på det exemplet. |
||
Svara med citat |
2004-12-04, 02:27 | #5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om företaget kan betala ut 20K åt dig före skatt som privatperson så borde du minst kunna få 25K fakturerat till företaget ifall du väljer det allternativet utan att det kostar mer för företag X, jag gissar att beloppet hamnar på knappa 30K men jag kan inte procentsatsen så jag törs inte säga säkert.
Johan (f.d. jgul) vet exakta procentsatser för arbetsgivaravgifter och förmodligen ett hundratal andra här, men hans åsikt i sånna här sammanhang har hittills under min tid på WN varit den viktigaste att lyssna på då han kan företagsekonomi bättre än någon annan på WN så vitt jag vet. |
|||
Svara med citat |
2004-12-04, 02:29 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sedan får vi inte glömma att du inte får någon semesterersättning...
|
|||
Svara med citat |
2004-12-04, 08:19 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Har tänkt/räknat en del på det och det verkat som tjänst skulle bli bättre för mig.
Firman är för liten för att kunna utnyttja dessa intäkter på ett bra sätt. så får jag tjänsten så får jag vara nöjd med det! Tack för alla svaren. Det visar att det är en ganska så svår fråga och det rätta svaret är väldigt svårt att veta på förhand. |
||
Svara med citat |
2004-12-04, 13:49 | #8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hejsan!
Jag befinner mig nästan i samma situation, skillnaden är att jag blivit erbjuden en tjänst som kvalitétsansvarig på ett företag inom plastindustrin med ca, 50 anställda. Samtidigt har jag ett eget företag som jag vill spendera mer tid på och utveckla. .. Vet inte alls hur jag skall göra, tryggt med anställning, men kanske lite "tråkigt" Ps: Mitt företag är verksamt inom webben, helt annan bransch alltså.. *Måste bestämma mig innan Onsdag* |
|||
Svara med citat |
2004-12-04, 17:51 | #9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2004-12-04, 20:30 | #10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har hört talas om regel att man inte får ha enbart en uppdragsvidare för skatteverket för att motverka att alla "vanliga" anställda slutar och jobbar som konsulter istället med sina egna firmor. Någon som vet mer om det?
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|