FAQ |
Kalender |
2004-12-04, 23:39 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag planerar att inom ett antal månader öppna ett webbaserat spel. Tanken är att ta ut en månadsavgift av användarna.
Nu har det kommit till att köpa ett domännamn, och således beslutet om huruvida en .se eller .com-domän skall införskaffas. Det bästa hade kanske varit att skaffa både och, men trots att det är billigt känns det inte helt säkert tillräckligt motiverat (detta får gärna kommenteras). Hur som helst är jag osäker på huruvida jag skall satsa nationellt (lättare att möta kunder; mindre komplexitet vid betalningsmetoder; mindre risker då man endast har svenskar som kunder; möjligtvis mer trovärdighet bland svenskar), eller internationellt (bredare kundgrupp = sannolikheten för att projektet skall bli framgångsrikt ökar (?); det kan bli nödvändigt att ta fram en ny lösning för finansiering). Det känns som att en svensk www.mindomän.se tenderar att attrahera fler betalande svenska kunder än www.mindomän.com, även om man skulle utforma en svenskspråkig (användarens val, eng/sve) variant för .com. Vad är era erfarenheter angående detta? Det kanske till och med finns någon här på wn som har bedrivit något slag av onlinespel och således har en någorlunda uppfattning om hur hög respons man kan tänkas mötas nationellt respektive internetionellt? Samt vilka bekymmer som kan uppstå om man satsar internationellt (vilket jag skulle gissa på, är en hel del). |
||
Svara med citat |
2004-12-05, 00:12 | #2 | |||
|
||||
Medlem
|
Kanske inom norden?
|
|||
Svara med citat |
2004-12-05, 00:26 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är en intressant kompromiss.
Jag tror (gissar) på att kunder känner sig mer förtrogna vid deras hemlands toppdomän; och således skulle man antingen behöva införskaffa en domän för varje land, eller helt enkelt skaffa en neutral toppdomän, t ex .net, .com, .nu, eller liknande. Det känns dock som att .se vore bättre för just den svenska marknaden. Är jag helt ute och cyklar? |
||
Svara med citat |
2004-12-05, 10:14 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Inte verkar grabbarna & tjejerna på alla dessa vadslagningssajter ha något problem med sina adresser, varav de flesta är .com... Tror det mer handlar om hur de uppfattar sajten och vad andra tycker och säger.
Om jag går till mig själv så spelar det ingen roll om sajten ligger under se, nu, com eller vad som helst. Jag provar och verkar allt OK så kör jag...men det är jag det! |
||
Svara med citat |
2004-12-05, 13:17 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad är det för typ av spel?
Jag tror att det blir svårt att ta betalt för användare som aldrig har provat spelet att våga testa det. Du kanske snarare skulle ta betalt för diverse plustjänster? Jag är med och driver onlinespelet Tv-Tycoon.com så om du har några frågor kan du kontakta mig. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|