FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Fick min slutskattsedel idag och jag har aldrig tänkt på vad jag betalar i (frivillig) kyrkoavgift, en sak fick jag dock klart för mig idag.
Det är att vi inte är lika inför Gud, iof sig har jag en ganska bra inkomst men att behöva betala 11.523.- i Kyrkoskatt fick mig att gå i taket. Får jag även gå i kyrkan på lördagar då eller? Eftersom min fru "bara" fick betala 2710.- till kyrkan i skatt får hon bara gå på söndagar... Tycker att detta känns lite märkligt med tanke på att kyrkan har mycket bra ekonomi. Jag kommer att gå ur svenska kyrkan efter detta, kommer i stället att skänka dessa pengar till något som jag tror är i mer behov dessa pengarna. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Mats.....
Med tanke på det du livnär dig på, och vad kristna har för syn på den branchen, går du ur kyrkan också, så lär det bli raka vägen ner till helvetet för dig ![]() //Predrag |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
För den som vill läsa mer:
www.humanisterna.org/uturkyrkan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Mats, inte för att jag förespråkar svenska kyrkan direkt, men dom ger tydligen bort rätt så mycket av pengarna till behövande .. alltid nåt du kanske kan trösta dig med :-)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du måste nog fortfarande betala begravningsavgift ca 0,19% även om du går ur...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Intressant egentligen..
hur funkar det om man inte är döpt? Slipper man den där skatten då? Eftersom jag personligen inte tror på Gud och min fru inte heller gör det så har vi valt att inte döpa våra barn i kyrkan. Vi vill inte tvinga in dom i en religion vi inte tror på själva (vi båda är visserligen med i svenska kyrkan men det beror mest på att vi inte fick vara med och bestämma då vi döptes ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Svenska kyrkan är ju väldigt rika, med enorma skogstillgångar, ja tom så mycket så dom anser sig kunna spekulera i aktier (var det AIK eller hur var det nu?). Deras egen välgörenhet är väldigt centrerad kring deras egna lokaler, aktiviteter etc, alltså inte direkt pengar som skickas iväg. De arrangerar discon(?), sånguppträdanden, aktiviteter för "menlösa" etc. F.ö så går väl de flesta kyrkor under K-märkning så pengarna kan ju inte gå till underhåll av dessa heller. Hur mycket kostar egentligen kyrkkaffet? Putsmedel till bronstuppen? För de pengar jag har skickar in så har jag "endast" rätt att gifta mig och få en begravningsceremoni *i* kyrkan... men jag får ändå betala för diverse tjänster. Hur mycket kostar en präst per timme egentligen? Jag är inte döpt eller konfirmerad, har endast varit i kyrkan vid skolavslutningen... dvs mycket pengar har, eller kommer jag inte, att kosta. Kan tillägga att för världens dyraste medlemsavgift så får man varken information därifrån (kan gå flera år innan det dyker ner ett "kyrkpapper" i lådan), inte heller bevis på medlemsskap. Däremot så blev 2 st vitnen tvungen att skriva på utträdesansökan, precis som att någon annan ville jävlas med en och skriva på utträdet i mitt ställe... eller att man inte är riktigt frisk när man vill gå ur och måste ha vittnen som intygar att det verkligen ÄR jag som skriver på.... suck! :huh: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ang. giftermål så räcker det med att ena parten är medlem.
Ang. begravning så har alla ändå rätt till begravningsplats, den kostnaden som kan tillkomma är i mina ögon minimal i sammanhanget (45 års avgift blir upp till en halv mille för många). För de som drar in mer stålar kan det handla om betydligt mer.. Den summan man har betalt in hitentills borde räcka långt till såväl giftermål som begravning, såg ingen anledning att pumpa in mer pengar till nåt man inte har nytta av, då det är precis som Robert säger ang. välgörenheten, skicka pengarna till något u-land istället - där gör det mer nytta.
![]() |
Svara |
|
|