FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej, jag undrar hur man skall bokföra en utbetalning från skatteverket, ex. när man har överskjutande ingående moms och skatteverket betalar ut per automatik till ens bankgiro?
Tack på förhand/Samuel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag är rätt dålig på bokföring då jag har nån som sköter det, men borde du inte debitera beloppet på momskontot och kreditera bankkontot?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det bara moms du har redovisat, eller är det ändå så mycket moms tillbaka att det täcker skatter och sociala avgifter?
Är det bara moms du deklarerat och får tillbaka kan du enklast bara kreditera 2650 (alts 1650 om du bokar skuld och fordran på olika konton) och debitera 1940 (eller vilket konto du nu använder som bank. Skulle det vara så att redovisningen också innehåller skatter av andra slag så gör så här istället: Den dagen redovisningen ska vara inne dev den 12:e så bokar du 2710, 2941 2510 i debet precis som vanlligt men 2650 ska krediteras eftersom det är en fordran du har på momsen. När detta är gjort så kommer du att ha kvar ett saldo i verifikatet, debitera det på 1655 Skattekonto. När sedan utbetalningen kommer så krediterar du 1655 och debiterar 1940 dvs precis som vid en vanlig överföring mellan två bankkonton. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|