FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Nu är det så att den lilla enskilda firman är under uppstart och nu funderar jag på hur jag ska göra med konto till firman. Pratade med föreningssparbanken idag och enligt dem var det ok för mig att koppla ett BG till mitt privatkonto. Jag har redan internetbetalningar, visa-kort och sånt där så då slipper jag betala extra för det. Men frågan jag har är om det är dumt att blanda ihop min privata ekonomi och företagsets ekonomi på det sättet bara för att spara nån tusenlapp(Obs jag är student! :P) Jag har ett e-sparkonto som pengarna för företaget skulle kunna läggas efter att de kommer in på mitt privatkonto för att på så sätt hålla isär pengarna. Men ur en bokföringssynpunkt/smidighetssynpunkt är det dumt att ha samma konto? I dagsläget handlar det om väldigt små summor då jag endast gör detta vid sidan av mina ordinarie studier. Tips och idéer? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
1. Dina pengar är företagets pengar, företagets pengar är dina pengar. I och med att det är enskild firma.
Men det är ju lättare att hålla isär allt tycker jag personligen. Annars blir det omständigt när du skall bokföra, då har du en massa privata grejer på kontoutdragen etc. 2. Hur är det med studielån och eget företag förresten. Kom tänka på det när jag såg din sista rad i texten, så att du inte blir av med eventuellt studielån för att ditt företag har omsatt nån tusenlapp eller så. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ett extra bankkonto hos FSB kostar ju inget - det är själva BG-kopplingen som de tar betalt för, så jag tycker nog att du ska satsa på ett separat konto.
Vis från egna misstag: håll pengarna separerade så mycket som möjligt, köp inte ens ett paket tuggumi med stålar från företagskontot, det blir bara en massa bök senare ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kers: Jo det är min tanke också. De enda kostnaderna som tillkommer extra är att jag måste betala för ett extra visa-kort som är kopplat till det andra kontot men det kan det nog vara värt. Får väl ev. betala för "internetbetalningar" också men jag har det ju på mitt andra privatkonto så det kanske täcker båda kontona då? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nackdelen som jag ser det med att ha ett gemensamt konto är bokföringstekniskt sett. Det vill säga att varje gång det sker en kontoförändring (typ uttag på bankomat, köp i butik etc) så blir det en transaktion som du får bokföra in.
Men i slutändan är ju du i de facto detsamma som ditt företag, men det är enklare ur bokföringssynpunkt att hålla det isär. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Bokföring och ett bankkonto har inget med varandra att göra om man hårddrar det. Om inte bankomatuttaget är en företagshändelse finns det ingen som helst anledning att heller ta upp det i företagets bokföring. Även om företagets ekonomi är din egen ekonomi så är det bara företagshändelser som måste bokföras. Det enda ett separat konto tillför är att det är enklare att se insättningar då man enkelt kan jämföra sin bokföring mot saldot på kontot. Men ett gemensamt konto innebär absolut inte att man måste bokföra en massa privata händelser. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du får använda ett privat kontot hur mycket du vill, dock så rekomenderas det att hålla separata konton. Vad gäller uttagen så bokför du bara dom transaktioner som har med firman att göra och inget annat. Dock kan revisorn bli ganska sur om du andra rörelser som ej kan specificeras. Du bör ju faktiskt hålla med verifikationer även i din privata ekonomi då(?)..
Gör så här:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Om man bokför in kontobesked från banken så kan t.ex Skatteverket vid kontroll reagera på att man har hoppat över vissa löpnummer. Givetvis kan man förklara det, men för att slippa det så är det enklare att hålla isär allt. Sen kan det finnas fler anledningar också att hålla isär det, men det var det jag menade. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kan du få företagsnamnet som ägare av bankgirot även om det går till ett konto du äger som privatperson?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||