FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej jag sitter här och skall skicka iväg mina första fakturor, då FA skattesedeln damp ner idag.
Det jag undrar är väl mest om man kan trycka upp den logga mm jag gjort åt företaget (där namnet ingår såklart.) innan jag fått svar från PRv (Bolagsverket??) om att mitt namn är godkänt å skyddad åså.. Det är väl inte viktigt men det skulle vara skoj att ha loggan å det på kuvert/faktura, då jag personligen tycker det ser både bättre och trevligare ut. vad säger reglerna?? //Kim |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är det inte sådär jättebråttom med att få iväg fakturan kanske du kan vänta in Bolagsverket. De skriver på sin hemsida:
"Rapporten visar att den genomsnittliga kötiden idag är 1 ½ vecka för samtliga slags företagsregistreringar; ny- och ändringsregistreringar av aktiebolag, handelsbolag och enskilda firmor." Sedan är det ju en annan femma om man kan lita på detta... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Grattis
![]() FA-skattesedel och de första faktureringarna. Jag förstår dig om det där med loggorna men elofssons råd tycker jag du skall följa...tyvärr. Men förhoppningsvis blir det ju fler fakturor som du kan få skicka ut med din egen logga senare. Lycka till i framtiden |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Eg. är det inte nödvändigt att skydda företagsnamnet hos bolagsverket, iom att det i alla fall är skyddat genom immaterialrätten. Detta skydd uppkommer formlöst.
Men det är svårare att bevisa sin rätt vid tvist utan att ha registrerat det. Då det då bygger på inarbetning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok tack för alla svaren, jag hade (tydligen väldigt felaktigt) fått höra ngnstans att det var 8 månader på bolagsverket. :-)
Har ju redan väntat 1 månad på skatteverket så lite till på bolagsverket kan ju inte skada! Återigen tack för svaren!! //Kim F |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Öh? Om det handlar om enskild firma så är det bara ett NAMNSKYDD man har hos Bolagsverket (fd PRV). Man har skyddat den exakta stavningen av företagsnamnet i sitt län, det är allt det handlar om.
Enskilt företag kan man driva utan att kontakta Bolagsverket. Har flera vänner som gör det, den enas företag heter precis som han själv (hans för- och efternamn), den andras företag har samma princip med tillägg för verksamheten, typ Peter Anderssons Cykelverkstad. Men att det krävs ett bevis på att man har namnskydd för att få anställa folk etc stämmer inte. Vad har namnskyddet att göra med om man får anställa folk? När det gäller använda namnet i förskott, tja, vi ansåg oss ha en solid ansökan på vårt HB. Det drog ut på tiden för de ifrågasatte vår formulering som var i stil med: "Import, export, försäljning och tillverkning av bland annat t-shirts, kläder, kepsar, hobbyprodukter och liknande produkter." Då fick vi ett svar tillbaka att de inte godtog liknande, de ville veta exakt vad det ordet innebar. Det tog minst 1 månad extra att få igenom vår registreringsansökan på grund av det. Jag försökte förklara för kvinnan på PRV att beskrivningen av företaget är mest en formell sak helt utan faktiskt betydelse för företaget. Det handlar om att sätta statistiska koder på vad företagen arbetar med. Bara för att det står t.ex "t-shirt och byxor" så innebär det inte att man är tvungen att sälja enbart de produkterna, man kan sälja korv eller vad sjutton som helst också. Hon höll med, men tyckte att vår beskrivning var för luddig då "och liknande" användes. Tog bort det och de blev nöjda. Intressant blir det när man som jag har flera namnskydd för enskild firma, det vill säga flera registrerade företagsnamn på samma organisationsnr (personnummer). Fick brev från Skatteverket som undrade lite över hur sjutton jag kunde ha det flera olika företag på samma nummer. De är inte vana vid det tydligen... ![]() ![]() Har du kollat på SNR, Bizbook, Eniro etc så att det inte finns någon i närheten (läs: i samma län eller grannlänen) som har väääääldigt likartat namn? Jag skulle nog sända ut fakturorna med UB tillägg alternativt under ditt personnamn med tillägg företagsnamnet och UB. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vissa måste ha en registrering hos Bolagsverket Så gott som alla enskilda näringsidkare kan anmäla sig för registrering hos Bolagsverket. Förutsättningen är att verksamheten drivs yrkesmässigt. Med detta menas att den ska ha en viss varaktighet och drivas i vinstsyfte.(Även de fall där överskottet går till något ideellt ändamål räknas hit). Vissa är skyldiga att skicka in en ansökan innan verksamheten påbörjas. Den som inte gör det kan enligt 22 § handelsregisterlagen drabbas av böter.Skyldigheten beror bland annat på vilken bransch man har och hur många som deltar i företaget. Branscher där registrering krävs Exempel:handel med varor,lös egendom,värdepapper eller fastigheter, avokatverksamhet patentombud och teater. Kringföringshandel och handel från salustånd Registrering krävs i detta fall om fler än make och barn under 16 år eller en annan (förutom näringsidkaren) deltar. Om ytterligare personer deltar I vissa branscher krävs registrering om fler än make,barn under 16 år och två andra (förutom näringsidkaren)deltar, exempel: tillverkning,reparation,byggnadsverksamhet, kafé,värdshus,transport av personer eller gods,bad och tvätt. Bakgrund Skyldigheten att anmäla sig för registrering är i lagen kopplad till frågan om man skulle varit bokföringsskyldig enligt den äldre 1929 års bokföringslag om den hade gällt efter 1976,se 2 § handelsregisterlagen..(Bokföringsskyldigheten har senare utökats och reglerats i en ny bokföringslag och flera andra lagar för vissa företagsformer och omfattar numera i princip alla näringsidkare.) Problemet är att 1929 års lag innehåller en rad uppräkningar av branscher och undantag och att många branscher har ökat eller minskat i omfång sedan dess.Det är alltså tyvärr inte så enkelt att i dag svara på frågan om i vilka fall man är skyldig att anmäla sig för registrering. Observera att exemplen ovan inte är fullständiga. Trots att det är svårt att ge ett komplett svar på frågan om när man är skyldig att anmäla sig för registrering så är det till slut näringsidkaren själv som måste bedöma om han ska anmäla sig för registrering till Bolagsverket eller inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Företagets "skylt" namn - uppe på firma papper eller fakturan behöver INTE stämma med det riktiga namnet - näre vid adressrutan.
Det som är viktigt är att mottagaren inte vilseleds att tro att dokumentet kommer från ett annat företag - då kan man bli stämd. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|