FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har ni någon bra tjänst som Ni skickar ut pressmeddelanden med eller letar ni upp epost adress och använder ert vanliga e-post konto?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Skickar ett vanligt mail från min egen address (eller möjligen press@domän).
Inga massutskick med BCC heller. Vill inte fastna i spamfilter... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
I samband med en lansering nyligen så sände vi ut en stor mängd pressmeddelanden. Nackdelen med att sända pressmeddelanden per mail är risken att fel mottagare öppnar det och slänger det.
Det bästa är ifall man vet direktadress till en journalist som man bedömer kan tänkas vilja skriva om produkten. Då sänder man det dit också. Ett bra alternativ är fortfarande fax och snigelpost. Risken finns att email fastnar i spamfilter etc. Det finns företag som har som företagsidé att sända ut pressmeddelanden. De hjälper en att utforma meddelandet, och vet exakt vad media vill ha. Media älskar generellt sett statistik, och vissa ämnen är väldigt populära (det går upp och ner). Genom att betona statistik och vissa ämnen kan chansen att få sin nyhet publicerad vara mycket större än att inte ha det med. Lyssna på radionyheterna en måndagmorgon, helst runt jul eller i juli. Sänder man ett pressmeddelande med statistik på en söndag så är chansen stor att man kommer med på måndagsnyheterna! ![]() "8 av 10 svenskar använder email dagligen. 7 av 10 svenska företag har en internetsida, och internethandeln har ökat med 22 procentandelar sedan år 2003. Detta uppger internetföretag Webbhotellet i en färsk undersökning." Så där, nu har företaget Webbhotellet kommit ut i nyheterna, deras namn har pluggats. Istället för att skicka ut ett pressmeddelande som säger att man har hittat på en ny lösning för webbhotell, så har man istället fått ut sitt namn till miljontals människor. Om man sedan bearbetar fackpress etc (och kanske annonserar) så kommer folk sammankoppla detta med vad de har hört på radion. Man kan också läcka nyheter, vilket t.ex bilindustrin är duktiga på ![]() Genom att läcka nyheter så skapar man ett intresse. Om ett dataföretag har tillverkat en ny dator med jättebra prestanda, skickar ut ett pressmeddelande om det, så skriver kanske några tidningar om det. Men om man istället ringer upp tidningarna och säger att man har hört talas om att företaget X har en grym produkt på gång, och sedan företaget är lite mystiska i sina svar till journalisterna (i stil med: "Vi kan tyvärr inte svara på det för tillfället", "Vi har inga kommentarer till det", "Vi kan inte svara på om det är sant eller falskt") så kommer tidningarna att skriva om ryktet... Då har man redan byggt upp intresset. Sen när man väl släpper nyheten offentligt kommer intresset vara massivt! Syns det att man har jobbat med journalistik? ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|