FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, nu när postförskottet har höjts till 49:- kan jag tänka mig att viljan att "förskottsbetala" kommer öka.
Vet inte riktigt hur det funkar med OCR. Kan man alltid lämna ett meddelande på OCR eller krävs det att jag har någon speciellt serviceavtal till mitt bankgiro? Eller hur gör man för att identifiera vem som har betalat in pengarna? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
OCR är ett nummer enligt vissa kriterier. I princip tar du fram ett eget referensnummer och slänger på ett par kontrollsiffror.
Du kan istället använda dig av meddelanden, som inte kräver någon extra teknik.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej... På min internetbank är OCR förvalt, man måste byta till meddelande... Antar att detta oftast är standard och antar att många glömmer att byta.
Vad händer då någon lämnar ett meddelande på OCR fältet, när det egentligen bör lämnas som meddelande? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sista siffran i OCR nummret är en kontrollsiffra (precis som sista siffran i ett personnummer) och internetbanken säger normalt ifrån om man anger ett felaktigt nummer i OCR fältet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag är inte helt säker på hur den tekniska lösningen ser ut, men det verkar finnas någon form av OCR-flagga för pg- och bg-konton, så att du inte kan skicka meddelanden till OCR-konton och vise versa. Internetbankerna kontrollräknar OCR-numret och låter dig inte betala med ett felaktigt OCR-nummer. Och har du valt "OCR" kan du inte skriva meddelanden.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|