FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja som rubriken säger, att sälja produkter till norge, vad är det som gäller, vad bör man tänka på? Momser, frakter, osv?
Kan man betala mot postförskott till norge? Allt info tages tacksamt emot! Mvh Jonas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Eftersom de inte är med i EU skall inte privatpersoner betala någon moms på varorna heller. Däremot blev jag förvånad då jag fick betalt av en norsk kund härom dagen då de hade gjort en s.k. "EU betalning"... Min del i avgiften blev endast 10 :- mot normalt 50:- som min bank tar annars.
Sedan läste jag en intressant sak på en sida som säljer bokföringsprogram, att momsen på frakten skall vara den samma som momsen på varorna. Säljer man böcker, skall momsen på frakten således också vara 6 %. Självklart undrar jag då om moms till icke EU-länder skall vara momsfri samt 25 % om jag skickar till privatkunder inom EU. Huruvida det funkar med postförskott vet jag ej men du måste skriva en tulldeklaration. Allt beror ju på om du vänder dig till företag eller privatpersoner. Små försändelser går bra att skicka med en liten grön tulldeklaration på som du får på posten. Skickar du större grejer och via fraktfirmor skall det vara fakturakopior, "commercial invoice" etc. med. Belopp under 200:- behöver inte kunden momsa för vid införsel. Fortsatt trevlig kväll! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Oavsett om det är företag eller privatperson skall det inte vara moms vid försäljning till tredjeland (utanför EU).
Viktigt att observera är att även t.ex Åland är momsbefriat. Du skall alltså dra ifrån all moms och kunden skall betala det hela utan moms. När det gäller själva fraktbiten så stämmer det som föregående skribent skrev, att momssatsen för frakt hänger ihop med momssatsen på varan. Men med tanke på att du efterfrågar till Norge så är det momsfri frakt. Det går att sända PF till Norge, vi har inte gjort det. Det brukar vara så att det föreligger en massa avgifter vid utlandsbetalningar. Framförallt när det är i annan valuta än EUR. Vi betalar pengar till en leverantör i Norge och åker på en massa avgifter varje gång på vårt postgiro. Det enklaste är att låta kunden betala med kreditkort. Men då måste din internetbutik kunna särskilja från vilket land kunden kommer, och om det skall vara moms eller ej vid köpet. Varuvärde under NOK1000 (SEK1100) som sänds från privatperson i Sverige till privatperson i Norge och som är gåva och avsett för privat ändamål är ej momspliktiga i Norge. Det innebär att om du sänder varan med dig som privatperson som avsändare, så slipper kunden tulla in det. Fraktkostnaden skall inte ingå i beräkningen av varuvärdet. Man kan inte heller sända 10 kolli till en adress med varsitt värde på NOK999. Däremot kan man ju sända tio olika paket med några dagars mellanrum, men då helt var för sig. ;) Däremot är det så att alla försändelser under NOK200 (varuvärde) är fria från avgifter. Dock gäller detta inte tobak, alkohol etc. Så frågan är hur mycket samvete du har, och om du orkar fylla i en massa pappersarbete. Dina norska kunder kanske inte heller vet hur mycket tull det blir, och de kanske inte vill lösa ut paketet mot PF när de krävs på dubbelt så mycket som de trodde. Dock kan det föreligga ett problem med att skriva ner värdet. Om kunden beställer för t.ex NOK2000 och du skriver ner värdet till NOK800 för att kunden skall slippa betala avgifter. Men så blir paketet skadat. Du hävdar då att värdet är NOK2000 medans norska Posten hävdar att värdet är NOK800. Här finns mer info om mva (moms) :http://www.toll.no/veileder/merverdi...erdiavgift.pdf |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|