FAQ |
Kalender |
2003-11-14, 17:01 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag har köpt en NT server hos ev1servers.net. Det är en med Ensim kontroll panel. Jag har lite problem med den när jag ska ladda upp filer eller ta bort filer via FTP'n. Jag får detta felmeddelande: "550 Access is denied" Det är inga problem med att ladda hem filer med FTP'n. Det är troligtvis någon inställning som ska göras, någon som vet hur man gör för att fixa detta problem? |
||
Svara med citat |
2003-11-14, 17:51 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag glömde ge användaren skrivrättigheter (chmod 777 katalog eller så) i katalogen och hade nåt dylikt problem på min server.
|
|||
Svara med citat |
2003-11-14, 18:43 | #3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2003-12-05, 00:13 | #4 | ||
|
|||
Administratör
|
Såhär fungerar rättigheter i UNIX...
u=user g=group o=others 4=read 2=write 1=execute Genom att lägga ihop dessa siffror får man rätt permissions. 4+2 = 6 = read&write .. 4+1 = 5 = read&execute osv ... Men det är ju 3 siffror? Första siffran är ägaren av filen(user), andra siffran de som är i samma grupp som du och 3:e siffran övriga användare i systemet. Det är uppbyggt så att ifall man vill ge sig själv rättigheter att Läsa och skriva en fil, men de övriga ska ej få skriva utan bara läsa ska man sätta rättigheterna 644 på den. Ska bara din användare och de i samma grupp som den ha läs&skriv rättighet kan du sätta den 660... Så ge den inte 777 eller 775 vilket innebär att alla respektive alla i din grupp kan ta bort filen(på många webbhotell sätts användarna i gruppen users, på andra sätts en speciell grupp med samma namn som ens användare). Ge den rättigheten 755. Då fungerar det alltid och du är säker.
2003-12-05, 00:16 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla svar.
Jag har dock redan löst detta problem. |
||
Svara med citat |
2003-12-05, 00:18 | #6 | ||
|
|||
Administratör
|
Suveränt!
Jag skrev detta mest för en påminnelse för den som grubblar över vad siffrorna betyder. Någon dag kan nåt gå snett och då hade det varit bra att veta vad man gjorde
2003-12-05, 23:38 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tackar Silon för att jag lärt mig nåt idag oxå.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|