FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Mitt leasingavtal (Ford Mondeo Ghia V6 -02 Business Edition) går ut nu i april/maj och jag funderar på hur jag ska göra.
Bilhandlaren avrådde mig från att byta in den mot en ny då inbytesvärdet hos dem var väldigt lågt mot vad bilen är värd. Någon som har erfarenhet av detta? Vad gäller och hur funkar det (företag/privatperson)? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
I leasingkontraktet står ett restvärde angivet (45 eller 50% är vanligt), det innebär att du måste betala t.ex. 45% av bilens pris när du plockade ut den till leasingfirman för att köpa loss bilen.
Om du vill byta in bilen hos en bilhandlare så gör de (iaf alla jag varit i kontakt med) en bedömning av bilens verkliga värde. Om restvärdet är lägre (vilket det är om du inte typ krockat bilen dagen innan) är bilens verkliga värde får du mellanskillnaden i handen. Om Restvärdet är högre än verkliga värdet måste du betala mellanskillnaden. Om du istället behåller bilen är det restvärdet du skall betala. Och visst har han rätt - en bilhandlare ger ju oftast ett sämre pris i inbyte än vad du kan få vid en privat försäljning eftersom bilhandlaren måste ju ha marginal att sälja bilen vidare. Fick du svar på allt eller undrar du över något mer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för ditt svar!
Sägs kontraktet sägs upp från mitt företag eller överlåter man detta till mig som privatperson eller måste först företaget köpa loss bilen som jag sedan som privatperson köper eller hur är hanteringen? Jag har iofs en bokföringsfirma som får ta hand om bokföringen men det är ju bra att själv försöka få lite koll... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nja, det är företaget som leasar så de måste köpa bilen och eftersom bilen är värd mer än företaget får köpa loss bilen för så blir det ju förmånsbeskattning om du inte köper till marknadsvärdet...
Fast varför inte låta företaget äga bilen så du kan dra av "bilvård" och annat även i fortsättningen även om du inte leasar... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Misstänkte att det var struligt det här...
Tanken är att jag ska köpa loss bilen för att så snart som möjligt sälja den och mellanskillnaden borde räcka till startinsatsen för en ny bil. Det är väl så många gör för att hela tiden ha ny bil? Men då blandar man inte in sig som privatperson utan kör "alla transaktioner" genom företaget? Tack för hjälpen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
korrekt, behåll bilen i företaget oavsett om du äger eller leasar den.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det går också att köpa bilen av företaget för restvärdet för att sedan sälja den privat till marknadsvärdet, som bör vara högre. På så sätt har du helt plötsligt en liten intäkt som bör räknas som vinst av kapital om du tar upp det i deklarationen. Har hört att det förekommer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vissa leasingföretag kan man lämna tillbaka bilen till, sen får de sälja den.
Anledningen till att många företag väljer leasa bilar, är att man får dra av halva momsen då. Köper ett företag en bil, eller köper på avbetalning, får man inte dra av moms alls. (Undantaget t.ex taxi, bärgare, bilskolor som har rätt att dra full moms vid köp/avbetalning). Minns från när jag jobbade på ett företag som hade leasingbilar, att det var ett himla tjafs om man skulle sälja en leasingbil till någon inom företaget (eller närstående). Då kunde skattemyndigheten bråka om att man sålde bilen för billigt för att man kände köparen. Något man skall tänka på, är att leasingbilar har en leasingspärr i CBR. Det innebär att bilen inte kan säljas/överlåtas till annan ägare, förrän dess leasingföretaget släpper på denna spärr. Det gör dem inte förrän de har fått pengar. Det innebär att den som skall sälja en leasingbil måste betala in restvärdet FöRST till leasingföretaget, och sen kunna byta ägare. Om man säljer en leasingbil till utomstående okänd person, så är de oftast inte intresserade att betala för en bil i förskott... ;) Anledning till leasingspärren är att det inte är du som äger en leasingbil, det gör leasingföretaget. Du är endast brukare. Jag skulle tipsa dig om att googla lite, ringa lite leasingföretag och höra dig för. Ringa skattmasen och fråga vad som gäller... Risken finns att du annars åker på något hemskt.. Vet flera som har fått skattmasen på sig, för att de har köpt ut bilar för billigt från sina företag. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|