Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Inkasso

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-27, 19:09 #21
tdhs avatar
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
tdhs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Gräver kanske upp en gammal tråd i onödan här, men jag tänkte dela med mig lite av mina allt annat än trevliga erfarenheter med inkasseringar. De kommer från den tiden då jag hade två webbutiker samt dessutom hyfsad annonsförsäljning på mina sajter...

Vem som helst kan bussa kronofogden på en person som inte betalar en faktura i tid. Jag är inte säker på om man måste påminna en gång eller hur det ligger till, men oavsett vilket så kan vem som helst skicka ut kronofogden för inkasso. Som någon skrev tidigare i tråden så brukar det innebära att man får in pengarna - vem vill ha en betalningsanmärkning, som ju är alternativet?

Men.

Det finns en del människor som uppenbarligen saknar skam i kroppen. De HAR redan betalningsanmärkningar, de har en massa fordringar på sig, de köper systematiskt mer prylar. Och struntar i att betala. Får du en sådan person som kund så kan du glömma dina pengar, kronofogde eller ej. De kan nämligen inte ta något från dem - dessa personer har inga prylar eller pengar att indriva (inte officiellt i alla fall). I Sverige får man inte heller driva in vad som helst, som bekant, vi har vår miniminivå på levnadsstandarden.

Vad blir kvar, om kronofogden inte kan få in pengarna? Polisanmälan. Krångel. Och ingenting som händer.

Jag har råkat ut för ett flertal sådana här typer, både på liten nivå (varor värda några hundra spänn i inköp) och lite större (annonserande företag med obetalda fakturor på åtskilliga tiotusentals kronor). Summan av kardemumman är att man inte skall sälja utan att ta betalt först. Och det är inte så lätt, det ser sniket ut och få har förtroende nog att betala i förskott.

Om jag skulle öppna en webbutik idag igen, vilket jag är lite sugen på fastän ovan nämnda händelser gjorde mig så förbannad att jag sålde allt, så skulle jag absolut in sälja något på faktura. Förskottsbetalningar eller i värsta fall postförskott. Fast det är en annan femma, alla beställningar som aldrig löses ut. Vad tror ni händer om man skickar påminnelse efter påminnelse till en person som inte löser ut sina grejer, men har den attityd gentemot skulder som jag berättar om här ovan.

Just det.

(Jag uppskattar för övrigt allas synpunkter på inkasseringsföretagen som nämns här i tråden. De saker jag planerar att eventuellt handla med har så pass dåliga marginaler att det kanske inte är värt det, men samtidigt vore det väldigt skönt att faktiskt kunna erbjuda riktigt vettiga betalningsalternativ, nämligen faktura.)
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-27, 22:00 #22
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Jag har hört att man får "bedriva inkasso" själv, och ta ut 150:- i inkassoavgift. Kan någon kommentera detta som vet bättre?
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-27, 22:02 #23
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det är reglerat i lag vilka avgifter du kan ta ut. Påminnelseavgiften är för närvarande 50 kr och inkassoavgiften (dvs efter du skickat en påminnelse) 140 kr om jag inte minns fel.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-28, 09:42 #24
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Zed7@Jan 27 2004, 20:00
Jag har hört att man får "bedriva inkasso" själv, och ta ut 150:- i inkassoavgift. Kan någon kommentera detta som vet bättre?
Nej, du får inte "bedriva" inkasso utan Datainspektionens tillstånd.
Oläst 2004-01-28, 15:27 #25
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by Jome@Jan 28 2004, 07:42
Nej, du får inte "bedriva" inkasso utan Datainspektionens tillstånd.
Jo, det får man faktiskt göra. Om det är dina egna fordringar, samt att det inte är din huvudsakliga sysselsättning (att inkassera fordringar). Så här säger Inkassolagen:

2 § Inkassoverksamhet, som avser indrivning av fordringar för annans
räkning eller fordringar som har övertagits för indrivning, får bedrivas
endast efter tillstånd av datainspektionen.
Om inkassoverksamheten utgör ett underordnat led i en annan verksamhet
och inte någon av verksamheterna utgör näringsverksamhet eller om
inkassoverksamheten bedrivs av ett företag för ett annat företag inom
samma koncern behövs tillstånd endast i fall då inkassoverksamheten
avser fordringar som tillkommer eller har övertagits från någon som inte
utan tillstånd enligt denna lag hade kunnat driva in fordringarna.
Tillstånd behövs ej för inkassoverksamhet som är av tillfällig natur och
avser endast enstaka fordringar

Dessutom är inkassoavgiften höjd till 160 kr (från 150) någongång under andra halvåret 2003. Den lagstadgade påminnelseavgiften höjdes samtidigt från 45 kr till 50 kr.
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-28, 16:42 #26
Supermoderator

Supermoderator

I stand corrected!
Oläst 2004-01-28, 20:06 #27
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Tack, då vet jag!
Oläst 2004-01-29, 19:19 #28
magzs avatar
magz magz är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
magz magz är inte uppkopplad
Nykomling
magzs avatar

! Inkassoavgiften ligger förnärvarande på 160 kr, och påminnelse på 50 kr. Du kan bedriva inkassoverksamhet med hjälp av ett program som heter data inkasso (gorilla), krångligt och tidskrävande menhar man lite och göra så varför inte. Rekomenderar Acme Associates Collectors när det gäller inkasso. Tar bara en fast årsavgift, inge procent på fakturan vid lyckat ärende. De gör även solvenskontroll gratis (kreditprövning) på dina ärenden och skulle det mot förmodan inte lyckas med ärendet så går de vidare till KFM och misslyckas Acme där så står det för ansökningsavgiften... Enda bolaget i Sverige som gör det tror jag! Dojje de har även en lösning när det gäller din fakturor på 150kr, har jobbat där så jag vet.
www.acmegroup.se
tel: 018-489 00 00

Ha det MagZ
magz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-01, 01:53 #29
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Vad gäller inkasso kan du själv upprätta inkassobrev ( se bara till små juridiken).

Påminnelse kan endast tas ut om avtal finns finns inget avtal ingen påminnelseavgift ( dvs G är ej skyldig att betala avgiften)

KFM, betalningsföreläggande klar och förfallen fordran om inget anges 30 dagar från upprättandet7påtalandet.

Ränta enligt räntelagen dvs om inget avtal ränta efter 30 dagar och räntesats enligt räntelagen

Tänk på RB 18:3a,8a§§ om det är värt en process, g behöver ju bara bestrida fordran, ( gäller belopp under 1/2 basbelopp) så kan processen bli långdragen.

lagar www.riksdagen.se > rikslex författningar.

My Webpage
#Länk borttagen av Lastbryggan
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-02, 21:45 #30
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Citat:
Originally posted by David@Jan 7 2004, 14:04
Kan passa på att säga att jag har, sedan jag startade den här tråden, använt mig av United Collectors och det har fungerat bra.
Nu lyfter jag upp en gammal tråd..., har fått tillbaka massor av PF försändelser på senaste tiden och är så ¤#&¤#% trött på det nu. Funderar på att börja skicka mot endast faktura och sälja dom. Är du fortfarande nöjd med UC? vad händer om dom inte lyckas driva in pengarna? Matar man bara in alla uppgifter manuellt på deras website och så sköter dom resten, eller hur går det till?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017