FAQ |
Kalender |
2005-05-28, 20:47 | #21 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej, tack för alla svar!
Jag ska snacka med morsan lite om allt detta, så får vi se vad som händer i framtiden! |
||
Svara med citat |
2005-05-28, 21:26 | #22 | ||
|
|||
Nykomling
|
14 år?
Skatteverket säger "Du kan starta företag från det att du fyllt 16 år, oavsett vilken företagsform du väljer. Men du måste då ha dina föräldrars eller din förmyndares tillstånd." Ditt alternativ idag är alltså att antingen låta förälder registrera enskild firma, eller att du avvaktar ett par år till och har det som hobby tills dess. Kom ihåg; att ha företag innebär mycket mer än att "bara" göra jobbet. Det kanske inte ens är lönsamt för dig att ha verksamheten i en så formell form i dagsläget? Utnyttja tiden fram till 16 till att lära dig så mycket som möjligt kring detta med företagande och vad det innebär på olika vis rent praktiskt. Angående råden om att "ta anställning"...jag betvivlar att de flertalet arbetsgivare är redo ta på sig det ansvaret med tanke på att det är en omyndig person, med allt det rättsliga trassel som kan följa vid strul. |
||
Svara med citat |
2005-05-31, 01:18 | #23 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det du kan göra är att prata med kommunen angående överförmyndare.
Vet inte vilka inom kommunen om har hand om det, troligtvis socialen? Vart mycket på tal om det innan jag fyllde 18 år och skall säkert fungera fint för dig. Man får tjäna som högst 16700/år utan att skatta, dock kanske det inte gäller under 16 år. Men som sagt, så är det bästa sättet att ringa runt och höra. Prata gärna med dina föräldrar om detta. Så kan ni lösa det ihop, istället för att en sitter där som ett frågetecken. Som designer vill jag passa på och säga att du hade en fin site på aroodonline! Lycka till! |
||
Svara med citat |
2005-06-03, 17:58 | #24 | ||
|
|||
Nykomling
|
Be någon av dina föräldrar starta enskild firma. Då är de ansvariga för bolaget, om du eller din mamma/pappa sedan skrivit själva koden är oviktigt för den juridiska biten då en myndig person ansvarar för det.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|