Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ingående värde av webbsajt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-07, 21:32 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det beror ju lite på vilka belopp det rör sig om också.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-07, 21:46 #22
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Bengts avatar

Ja, nu hade det kommit en del bra funderingar här.
Det var som en egen insats i företag det var tänkt, det är rätt. Jag är helt inne på samma tankegångar som Westman vad gäller skattefrågan.
Jag har även haft en jusristkontakt - och enligt honom är det helt OK att ta in den så här:
Citat:
Rent bokföringsmässigt så bokför du den som en inventarie/förbrukningsinventarie och på andra sidan som en egen insättning. Firman har då en skuld på dig privat på det bokförda beloppet. Ingen moms kan dras eftersom du köpt in den innan du startade firman.
Men han tillägger att värderingsfrågan kan vara svår och han vill inte gå i god för vad Skatteverket godtar i det fallet.
Troligen kostar en professionell värdering så pass mycket att det inte är lönt om det inte handlar om stora värden (men är det någon som värderar billigt kan ni ju PM:a).
Det om man ändå snart ska sälja sajten, då håller jag med om att det knappast kan vara lönt att ta in den i företaget på det här viset. Men om den ska "arbeta" länge i företaget kan det nog vara det, och värdet vid en senare ombildning till AB är ju inte att förakta heller.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-07, 21:50 #23
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Är det någon som är intresserad av att ta fram en värderingsmall för webbsiter? Jag kan tänka mig att ställa upp med lite utvecklingstid om det är där det kniper. Den rent ekonomiska och tankemässiga kraften kan det nog behövas lite hjälp med dock :-)

Det skulle kunna vara ett forumlär där man fyller i antal besökare, nuvarande inkomster osv.. en liten guide som spottar ur ett rimligt värde i slutändan som man kan ha som riktlinje.. any takers?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-07, 22:06 #24
Bengts avatar
Supermoderator

Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Jun 7 2005, 20:50
Är det någon som är intresserad av att ta fram en värderingsmall för webbsiter? Jag kan tänka mig att ställa upp med lite utvecklingstid om det är där det kniper. Den rent ekonomiska och tankemässiga kraften kan det nog behövas lite hjälp med dock :-)
Det skulle kunna vara ett forumlär där man fyller i antal besökare, nuvarande inkomster osv.. en liten guide som spottar ur ett rimligt värde i slutändan som man kan ha som riktlinje.. any takers?
Skulle vara om det också kunde få en sådan status att det godtas av Skatteverket, men det är förmodligen svårt att få det till. Kräver de inte alltid en person som ansvarar för värderingen? Typ som en auktoriserad fastighetsmäklare när det gäller fastigheter.
Finns väl sedan en svår parameter för din tänkta beräkning - det är ju inte alls bara antalet besökare som har betydelse utan i lika hög grad kvalitén på besökarna. Visserligen kan det delvis utläsas i nuvarande inkomster, men inte helt. Potentiella inkomstmöjligheter genom hög kvalitet på besökarna blir ganska svårt att väga in, tror jag.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-08, 00:30 #25
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Jun 7 2005, 20:50

Det vore väl att sno jobb från SEDO m.fl.?

Visst finns intresset men som Bengt säger så kan det vara svårt att få den godkänd av SKV. De är ju inte kända för sin smidighet och känsla för "nya" områden.

Dock högst intressant. Det väcker ju frågan hur mycket en besökare är värd och hur lång livslängd man kan anse att sajten har. 2 öre per besökare per månad plus eventuella andra inkomster sajten har per månad och allt det gånger minsta troliga livslängd i månader. Äh nu ger jag upp.. <_<
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-08, 00:34 #26

På sedo säljer man väl främst domäner medans det här verktyget skulle värdesätta en verklig tillgång baserat på nuvarande inkomster och så vidare.

Självklart skulle det bara vara en fingervisare, det behöver ju inte vara så mycket mer så som du säger Westman, nuvarande inkomst, lite siffror för beräknade ökningar i trafik, samt kanske något som berättar hur "bra" trafiken är (konkret målgrupp osv), möjligheter till nyhetsbrev och så vidare.. Jag tror nog att det skulle kunna gå att hitta ett gäng parametrar som gör ett sådant verktyg möjligt att ta fram.

Det faller dock lite på det som Bengt säger, att en verklig "mäklare" måste sätta sitt godkännande på värderingen.
Oläst 2005-06-08, 09:49 #27
Westmans avatar

Westmans avatar

Och de enda jag vet som sysslar med värdering av sajter är just SEDO. Hmm. Jaja. Det blir väl ett blött finger i luften när man ska värdera sina egna sajter.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-08, 14:17 #28

Westman, ja fast sedo tar ju provision på försäljningen.. det säger väl allt?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017