FAQ |
Kalender |
2005-06-07, 21:32 | #21 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror ju lite på vilka belopp det rör sig om också.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2005-06-07, 21:46 | #22 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja, nu hade det kommit en del bra funderingar här.
Det var som en egen insats i företag det var tänkt, det är rätt. Jag är helt inne på samma tankegångar som Westman vad gäller skattefrågan. Jag har även haft en jusristkontakt - och enligt honom är det helt OK att ta in den så här: Citat:
Troligen kostar en professionell värdering så pass mycket att det inte är lönt om det inte handlar om stora värden (men är det någon som värderar billigt kan ni ju PM:a). Det om man ändå snart ska sälja sajten, då håller jag med om att det knappast kan vara lönt att ta in den i företaget på det här viset. Men om den ska "arbeta" länge i företaget kan det nog vara det, och värdet vid en senare ombildning till AB är ju inte att förakta heller. /Bengt
2005-06-07, 21:50 | #23 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är det någon som är intresserad av att ta fram en värderingsmall för webbsiter? Jag kan tänka mig att ställa upp med lite utvecklingstid om det är där det kniper. Den rent ekonomiska och tankemässiga kraften kan det nog behövas lite hjälp med dock :-)
Det skulle kunna vara ett forumlär där man fyller i antal besökare, nuvarande inkomster osv.. en liten guide som spottar ur ett rimligt värde i slutändan som man kan ha som riktlinje.. any takers? |
||
Svara med citat |
2005-06-07, 22:06 | #24 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Finns väl sedan en svår parameter för din tänkta beräkning - det är ju inte alls bara antalet besökare som har betydelse utan i lika hög grad kvalitén på besökarna. Visserligen kan det delvis utläsas i nuvarande inkomster, men inte helt. Potentiella inkomstmöjligheter genom hög kvalitet på besökarna blir ganska svårt att väga in, tror jag.
2005-06-08, 00:30 | #25 | |||
|
||||
|
Citat:
Visst finns intresset men som Bengt säger så kan det vara svårt att få den godkänd av SKV. De är ju inte kända för sin smidighet och känsla för "nya" områden. Dock högst intressant. Det väcker ju frågan hur mycket en besökare är värd och hur lång livslängd man kan anse att sajten har. 2 öre per besökare per månad plus eventuella andra inkomster sajten har per månad och allt det gånger minsta troliga livslängd i månader. Äh nu ger jag upp.. <_< |
|||
Svara med citat |
2005-06-08, 00:34 | #26 | ||
|
|||
|
På sedo säljer man väl främst domäner medans det här verktyget skulle värdesätta en verklig tillgång baserat på nuvarande inkomster och så vidare.
Självklart skulle det bara vara en fingervisare, det behöver ju inte vara så mycket mer så som du säger Westman, nuvarande inkomst, lite siffror för beräknade ökningar i trafik, samt kanske något som berättar hur "bra" trafiken är (konkret målgrupp osv), möjligheter till nyhetsbrev och så vidare.. Jag tror nog att det skulle kunna gå att hitta ett gäng parametrar som gör ett sådant verktyg möjligt att ta fram. Det faller dock lite på det som Bengt säger, att en verklig "mäklare" måste sätta sitt godkännande på värderingen. |
||
Svara med citat |
2005-06-08, 09:49 | #27 | |||
|
||||
|
Och de enda jag vet som sysslar med värdering av sajter är just SEDO. Hmm. Jaja. Det blir väl ett blött finger i luften när man ska värdera sina egna sajter.
|
|||
Svara med citat |
2005-06-08, 14:17 | #28 | ||
|
|||
|
Westman, ja fast sedo tar ju provision på försäljningen.. det säger väl allt?
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|