FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag ska snart starta enskild firma. Större delen av mina intäkter kommer komma från utländska affiliateprogram och en betydligt mindre del från svenska. På intäkter från utländska företag blir det väl ingen inkommande moms, men på svenska blir det det.
Ska man då momsregistrera sig? Om man blir momsregistrerad får man väl lyfta momsen fullt ut även om man knappt har nån inkommande moms. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Som jag ser det är det lika bra och du bör tjäna på det eftersom du får drar av momsen på det du köper.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Joo.. Jag tänkte om de hade nån regel som sa att om man knappt har nån utgående moms så ska man inte momsregistrera sig.. Vore lite surt om man blev momsregistrerad, köpte datorprylar och sen blev tvungen att betala moms i efterhand.
Men det är väl lika bra att momsregistrera sig och hoppas på det bästa kanske :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
All ingående moms får dras av, om den ingående momsen överstiger den utgående så FÅR du pengar av skatteverket. (det är inte ofta det händer :-) Jag rekommenderar dig att kontakta skatteverket och fråga. Jag tittade på mervärdesskattelagen i hopp om att hitta ett snabbt svar till dig. Men trots att jag läst skatterätt på Malmö högskola för bara ett år sedan var dessa formuleringar högst förvirrande. I 1:2 pratas om att förutom omsättning inom Sverige är även sådan verksamhet som anges i 5:7 momspliktig. I 5:7 verkar man täcka in de flesta verksamheter, men snurrar runt begreppen beroende på vem som köper vad av vem. Ring och fråga! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har nästan för mig att jag ringde och frågade dem för ett par veckor sen.. De kunde inte svara. Har ringt dem 2 ggr om olika saker och de har inte kunnat svara på frågorna nån av de gångerna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Be att få prata med en handläggare som är ansvarig för moms-ärenden. De första du får prata med kan jämföras med ett callcenter som kan svara på enklare frågor.
Det är väldigt stor skillnad på folk på Skatteverket. Min kollega ägnade en timme för några månader sedan med att förklara att jag faktiskt var firmatecknar i och med min generalfullmakt; tillslut kollade de upp detta och fortsatte behandla ärendet.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|