Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Slippa ur avtal med Comitnet/Yreg?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-30, 14:25 #1
Nephila Nephila är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 9
Nephila Nephila är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 9
Hej!

Jag har en kund på gång som tyvärr redan tackat ja till Comitnets erbjudande om "gratis" hemsida, samt reg. i yrkesregistret à 590 kr/mån. Jag har sökt här på WN och det finns minst sagt mycket om comitnet/yreg. Det finns så mycket att det är svårt att hitta exakt det jag söker, nämligen:

Vad kan man göra för att lösa kunden från comitnets/yregs avtal? Finns det någon solklar väg att gå?

Vad finns det för saker man kan påpeka i kontakt med dem? Vad kan man trycka på? Vilka metoder kan man använda? Hur långt skall man gå? Får man loss domänen om man skulle betala för det, och slipper man då betala månadskostnaden till yreg?

Hon skrev på den 3 aug tror jag det var, med en handskriven brasklapp om att hon skulle vara nöjd med hemsidan innan den lades upp. Kan man kanske förhala hela processen tills de tröttnar, eller kommer de ta betalt för registreringen i yreg oavsett?
Jag vet ännu inte om domänen är reggad på henne eller på dem.
De har sagt att de skall ha hemsidan klar kring 22 sept.

Mvh,

Kristofer
Nephila är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-30, 16:19 #2
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
creowebs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
Tror inte man kan komma ur detta. Har man skrivit på ett avtal så har man, sen är det bara att bita i det sura äpplet under avtalstiden, tyvärr....

/Jonas
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-30, 17:03 #3
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Det är inte mycket du kan göra. Men sätt igång att ställa krav på dem. Och bli aldrig nöjd med den hemsida de producerar. Se till att ni kommer i konflikt avseende vad som ska levereras enligt avtal. Godkänn aldrig det de levererar utan reklamerat det direkt det levereras. Högst 1 dag får ni vänta med reklamation. Se till att vara riktigt jobbiga kunder till dem. Jag tror de kommer släppa det med tiden då.

Jag hade en kund som ville bryta ett avtal med Comitnet och jag lyckades hitta en sak i avtalet som jag klagade på åt kunden. Efter korrespondens och samtal slutade de höra av sig.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-30, 18:43 #4
Nephila Nephila är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 9
Nephila Nephila är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 9
Tack för hjälpen hittills! Det ser lite mörkt ut alltså.

Dock har jag upptäckt att domänen fortfarande ligger kvar under sprays webhotell, varifrån comitnet av kunden fått fullmakt att flytta den. Kan det gå att stoppa detta, så de inte får kontroll över domännamnet i alla fall?

Mvh,

Kristofer
Nephila är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-05, 10:45 #5
Nephila Nephila är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 9
Nephila Nephila är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 9
Lite uppdatering, som kanske kan vara till hjälp för någon. Det gäller en .se-domän som redan tidigare registrerats av min kontakt.

Jag hoppas att jag skall lyckas få loss min kontakt från comitnet/yreg. Detta har jag skickat till dem, i min kontakts namn:

Citat:
Igår, torsdagen den 2:a september 2005, återkallade jag via fax min fullmakt avseende flyttning av DNS:er, (ref ID XXXXX).

Ingen flyttning av DNS:er har skett och fullmakten är återkallad, så det finns inte någon anledning för er att påbörja något arbete med att göra en ”gratis” hemsida åt mig. Ni har inte fått material från mig för att kunna påbörja detta arbete och enligt den bekräftelse ni skickade till mig för påskrift så skall:

”Tillverkning av hemsida påbörjas när
fullständigt material från kund inkommit till yreg.”

Jag ser mig inte vara på något sätt bunden av det muntliga erbjudandet att få hemsidan gjord gratis, mot motprestationen att jag skulle användas som referenskund av er samt gå med i Yrkesregistret för 590 kr exkl. moms/månad.

"Gratis" och andra liknande uttryck får enligt marknadsföringslagen, och Marknadsdomstolen, i flera utslag (t ex 1984, 1986, 1992, 2000 samt 2003), inte användas om någon form av motprestationer krävs av mottagaren. I detta fall är det uppenbart att ni brutit mot marknadsföringslagen när ni krävt som motprestation att jag skulle vara referenskund, samt köpa era andra tjänster i form av webhosting och registrering i yrkesregistret.
Vi får se vad som händer, de har inte hört av sig sedan vi skickade detta. Och om de gör det så har jag ytterligare ett bra kort i bakfickan.
Nephila är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017