Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur många nischer som affiliate?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-06-04, 09:28 #1
Rosch Rosch är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 34
Rosch Rosch är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 34
Standard Hur många nischer som affiliate?

Har arbetat sporadiskt med affiliate och adsense (och i viss mån e-handel) under några år vid sidan om en heltidsanställning och skulle vilja skala upp verksamheten lite.

Har med tiden insett att det är en överhängande risk att man man med många olika sajter och nischer tappar fokus och får dålig utväxling på sin nedlagda tid (vilken för mig just nu kanske är runt ca 4-8h/v). Samtidigt så behöver man ju (kanske särskilt inom affiliate) sprida sina risker i olika nischer/sajter för att inte bli helt strandsatt om en stor annonsör drar sig ur eller en sajt går dåligt.

Som det är nu så kör jag själv ca 10 sajter mer seriöst (och ett 30-tal mindre samt sitter på ytterligare ca 30 domäner). Mina 10 större sajter ligger inom 5-6 olika nischer och tar jag med de mindre 30 sajterna så blir det nog lika många nischer till.

Vad har ni andra för erfarenheter kring antal nischer och webbplatser (och för att bli mer rättvist kanske det bör kopplas till arbetsinsats)?
Rosch är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-05, 05:30 #2
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Det beror på hur du marknadsför och vilket språk du fokuserar på.

Har en kompis som fokuserar på engelska och att komma högst upp för nyckelorden i USA (SEO). Han har 8 bloggar han fokuserar på just nu som ligger top 3 i USA för riktigt svårta sök fraser. Han säger att han fokuserar 4-6 månader på en blogg och marknadsföringen av det tills han kan gå vidare till nästa ämne/blogg.

Det är mycket arbete dagligen, men han tjänar 10-20 tusen dollar per blogg varje månad och eftersom han inte fuskar med SEO och gör precis som google vill håller google positionerna längre tid.

Satsar du på svenska är det mycket lättare därmed behöver du mindre tid och arbete.

Har också med hur mycket erfarenhet du har att göra om det nu är SEO det rör sig om.

Nu är det inte adsense min kompis tjänar på, inga adsense alls, han är försäljare till produkter i olika ämnen och får bra provision vid försäljning.

Eftersom du marknadsför så många ämnen så borde du kanske gå igenom all din statistik och fokusera endast på ämnen som du tjänar mest på just nu.
Expandera i ämnen som du tjänar mest på, ibland kan ett större/bra ämne tjäna mer än 10 mindre ämnen.

Varför inte satsa rejält på det du säljer mest av och när du väl uppnår 50-100+ försäljningar per dag kan du starta eget webbutik istället och marknadsföra dig själv. Då tar du inga som helst risker och du tjänar från första dagen. Att inte tala om att webbutiken som du äger blir värdefullt om du vill sälja den senare.

Senast redigerad av Lindalicious den 2016-06-05 klockan 05:41
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-07, 21:23 #3
Rosch Rosch är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 34
Rosch Rosch är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 34
Missade att tala om att mina sajter enbart riktar sig mot Sverige och är på svenska.

Givetvis finns det en vits i att arbeta vidare med den eller de nischer som går allra bäst, dock kan det ju bero på hur mycket tid jag har lagt ned på sidorna i dessa nischer. Tänkte kanske mer allmänt på hur många nischer man bör ha igång utifrån en mindre mängd av arbetsinsats. Funderar också på antalet sajter som jag just nu känner är för högt baserat på den tid jag kan/vill lägga.

E-handel har jag testat och det är ju också spännande på många sätt men jag har insett att det saknar delar av den frihet som jag upplever med att istället driva affiliateverksamhet, t.ex. lager, packning, returer etc. som förvisso kan hanteras med droppshipping, 3PL eller motsvarande.

Någon annan som kan tänka sig att dela med sig av sina erfarenheter?
Rosch är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-08, 10:21 #4
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Tänkte kanske mer allmänt på hur många nischer man bör ha igång utifrån en mindre mängd av arbetsinsats. Funderar också på antalet sajter som jag just nu känner är för högt baserat på den tid jag kan/vill lägga.
Det heter outsourcing, jag har 10+ som jobbar för mig dagligen och tack vore det är jag 10X bättre än mina konkurrenter.

Men det är extremt svårt att hitta riktigt duktiga frilansare som är billiga, du får också träna dem själv så resultatet blir precis som du vill sedan får du kontrollerar allt själv för att hitta eventuella fel vilket är nästan alltid.

Citat:
E-handel har jag testat och det är ju också spännande på många sätt men jag har insett att det saknar delar av den frihet som jag upplever med att istället driva affiliateverksamhet, t.ex. lager, packning, returer etc. som förvisso kan hanteras med droppshipping, 3PL eller motsvarande.
Men tänk så här, säljer du 50+ om dagen som affiliate på ehandels butik, är det då inte bättre att du startar liknande butik och tjänar mer?

Som grädde på kakan kommer du få andra affiliates som marknadsför din butik också.

Visst det är mycket arbete, men du kan i princip gå i pension efter 5-10 år.

Visst är det roligt med friheten, men vad händer den dagen google kommer med ett nytt skansen figur och all din inkomst försvinner på en natt?

Jag personligen gör allt jag kan för att inte vara helt beroende av google.

Senast redigerad av Lindalicious den 2016-06-08 klockan 10:23
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017