Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


frustrerad i behov av lite synmpati och hjälp

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-29, 09:06 #1
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Blir bara så less på vissa människor

Har en webshop som ni kanske vet där jag säljer kattgrejor.
Nu i början av sept så hittar jag en annan shop som säljer kattsaker lokalt i Stockholm. Vad hittar jag på deras sajt, jo mina bilder!
Anledningen att jag känner igen dem är att de är så usla att de syns tydligt att de är från oss. ( Jag själv skulle aldrig sno så dåliga bilder .....'
Det som finns hos oss är en blandning av bra bilder jag fått löfte om att använda samt dåliga egentagna. Jag har anlitat en fotograf som ska ta snyggare bilder i veckan så en upprustning är på gång

Jag påpekar detta för ägaren till företaget och gisssa vad jag får tills var.
"Jo visst ska jag ta bort dem men vilka är de? " :blink:
Hon vet alltså inte ens vad hon snor! Jag antar att hon har ngn som gör hennes sajt, och att bilder är snodda både här och där ifrån, så ingen vet vart sakerna kommer ifrån....

Jag skriver då till henne att jag har ingen lust att gå igenom hela hennes sajt utan att det bör hon eller hennes webbansvariga veta själva.
Jag kollade igen i början av okt, inget hade hänt.
Skickade då brev där jag krävde att hon tog bort bilderna annars kom en faktura för deras användning. Inget svar. När jag kollar nu har de rensat men flera bilder ligger fortfarande kvar.
Skickade nu mail där jag krävde att de ska bort inom 24 timmar.

Att folk snor mina kattbilder hej vilt och lägger ut på kattsajter det kan jag leva med, men att folk snor produktbilder till konkurerande verksamhet med vett och vilje, det gör mig asförbannad. :angry:
(Dessutom undrar jag hur man är funtad som snor så dåliga bilder)

Jag behöver nu ett råd hur jag ska göra med mina nytagna bilder för att inte råka ut för samma sak. Hur märker man en bild?

Sedan OM det finns ngn här som råkar göra en djurbutik i Stockholms hemsida, och om ni fått bilder av ägaren och inte vet om de är hennes eller ej, ni får gärna PMa för att få namnet på butiken så kanske ni kan plocka bort grejorna om det råkar vara er gjorda sida.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-29, 09:38 #2
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
Hej..

Förstår precis hur det är. Vi har nämligen råkat ut för nästan precis samma sak.
Dock är våra egna bilder ganska ok.

Det är en konkurrent till oss som har tagit bilder ifrån vår sida och när vi kontaktade ägaren så visste tydligen inte han/hon något då han/hon hade fått bilderna ifrån någon annan?

Vi har fått bort några bilder men en del finns fortfarande kvar. Sen har konkurrenten även skrivit dit sitt "namn" på några av våra bilder så att ingen annan ska kunna ta bilderna ifrån dem.

Man kan iof tycka att vi borde ha skrivit dit vårt namn på alla våra bilder men vi tycker det ser bättre ut utan. Samt om man inte skriver det rakt över bilden så är det ganska lätt att klippa bort. Men vi får kanske skylla oss själva? Eller?

Konkurrenten har även tagit texter ifrån våra produktbeskrivningar vilket också är lite jobbigt då vi ibland har lagt ner ganska mycket tid på dessa.

Ja ja ville nog bara skriva av mig lite, men som sagt jag vet precis hur det är
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-29, 09:57 #3
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Hela vårt community är ju stulet av en galning. Finns en tråd om det. Att anmäla hjälper inte.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-29, 10:28 #4
Obbes avatar
Obbe Obbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 148
Obbe Obbe är inte uppkopplad
Medlem
Obbes avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 148
Hej!

Vi har haft samma problem på vår sajt. Folk tog våra bilder kallade sina egna, på andra sidor.

Det jag gjort kanske inte det snyggaste är i varje bild längst ner till höger skrivit ©:www.mindomän.se

Dock nu har det rätt kraftigt skall minska ner det. Men det funkar. Visst finns folk som kan ta dom ändå.

Å det roligare är vissa av våra bilder är rätt dåliga men folk tagit allt.

Men det är mitt tips.

Lägg det någonstans i bilden.
Obbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-29, 12:04 #5
ChristofferJs avatar
ChristofferJ ChristofferJ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 209
ChristofferJ ChristofferJ är inte uppkopplad
Medlem
ChristofferJs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 209
Ja, en liten vattenstämpel kan väll nog vara på plats. Man vill ju självklart inte förstöra bilderna med någon blaffa till symbol, men precis som Obbe gjort något litet i ett hörn, som inte stör men ändå inte kan tas bort utan att påverka bilden.

Annars finns det script som förhindrar högerklick, och annat sånt som kanske kan var till hjälp.

Tyvärr så tror jag att det är svårt att skydda sig mot sådant, rötägg som hellre snår än att göra själv kommer dessvärre alltid finnas.
ChristofferJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-29, 12:14 #6
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Bildstölder är väl ett rätt shut & close case? Kontakta den där bildombudsmannen*.. han stämmer ju folk både till höger och vänster. Han borde ju dessutom kunna hjälpa er med att bedöma om det är värt att gå vidare eller inte.

* Personligen tycker jag han verkar lite vrickad och skulle nog hellre börja med att försöka lösa det privat genom att kolla upp tariffer för bilder och skicka en faktura + indrivning själv.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-29, 13:43 #7
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 193
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 193
Även en liten text längst ned på bilden med adressen till er hemsida som är enkel att klippa bort är effektiv. Om de som funderar på att sno en bild ser en sådan text lär de bara gå vidare till en annans sajt bilder istället för att redigera bort texten. En copyright text har alltså en viss skrämseleffekt.
Adam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-29, 16:29 #8
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Kolla upp vilken server hemsidan ligger på och kontakta server ansvarig angående ett brott mot copyright och be dom se över saken. Ibland händer det saker, ibland inte. Jag har stängt ner ett flertal sidor som varit fula nog att rippa mina sidor, till och med folk some jag har haft som kunder (vet inte hur man tänker när man stjäl design från sin webhost! ) och det brukar ge resultat.

Annars är det en bra ide att lägga till en svag vattenstämpel på alla bilder. Det finns även digitala vattenstämplar som kan bakas in i själva bilden utan att det syns, vilket underlättar bevisbördan om någo har stulit bilden.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-29, 18:41 #9
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
Skicka en faktura till sajten för bildstölden.
Ta kopior på sajten där dina bilder finns.

Har själv tagit bilderna har du ingen chans alls att förlora en tvist.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-30, 09:57 #10
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Tack för alla råd.
Jag som är novis på bilder, hur lägger man till en digital vattenstämpel. Det lät bra men är det svårt?

Jo, nog är bilderna tagna av mig alltid, det är därför de inte är några mästerverk direkt, faktura på väg :-)
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017