Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


25 Punkters checklista av en sajts användarvänlighet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-26, 21:46 #1
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Standard 25 Punkters checklista av en sajts användarvänlighet

25 Punkters checklista av en sajts användarvänlighet.

TILLGÄNGLIGHET

1. Sidans laddtid är inom rimliga gränser (0-3 sek.)
2. Bra kontrast mellan text och bakgrunder.
3. Teckenstorlek/mellanrum gör texter lättlästa.
4. Flash och andra 'add-ons' används sparsamt.
5. Bilder har lämpliga ALT-taggar.
6. Webbplatsen har anpassde 404's

IDENTITET

1. Sidans logo är tydligt placerad i övre vänstra hörnet.
2. Tagline som förklarar sajtens syfte.
3. Startsidan kan lätt överskådas inom 5 sekunder.
4. Tydlig länk till företagsinformation.
5. Tydlig länk till kontaktinformation.

NAVIGEREING

1. Huvudnavigation är lätt att identifiera.
2. Navigering tydlig och koncis.
3. Rimligt antal knappar / länkar.
4. Loggan länkar till startsidan.
5. Konsekventa länkar som är lätt att identifiera.
6. Sidans sökfunktion är lätt att hitta.

FORMATERING/LAYOUT

1. Rubriker är tydliga och beskrivande.
2. Viktigt innehåll skall återfinnas över 'fold'.
3. Stilar och färger är förenliga.
4. Fetstil etc. används sparsamt.
5. Annonser är diskreta.
6. Huvudinnehållet är koncist och förklarande.
7. Användarvänliga URL'er
8. Alla sidornas titlar <title> är förklarande.

INNEHÅLL
1. Se Conny's post nedan.

Fyll gärna på med fler i varje grupp.

Notera att detta är en lista på användarvänlighet, inte SEO. Följer man denna listan så får man det mesta av sin on-page SEO på köpet.

Senast redigerad av WebboT den 2009-09-27 klockan 00:19
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 22:55 #2
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Inga invändningar men puh, där finns det att göra för många (mig inräknad)

Tillägg:
Favicon, speciellt om man har många tabbar uppe eller bokmärker sidan
Inga understykningar av annat än länkar
Markering om en länk är till en sida eller om ett dokument laddas ner.

Fråga
Varför inte fetstil?
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 23:05 #3
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Fråga
Varför inte fetstil?
Jag använder fetstil själv, men resultat av användartester som jag sett har påvisat att om man använder fetstil för mycket så ser texten lite plottrig ut. Om du tänker efter så är det inte ofta du springer på ord i fetstil i tidningars och böckers texter.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 00:09 #4
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Tack för svaret.
Nej, för markering på ordnivå ska man akta sig för det
Om man inte är en sådan som prioriterar allt
Jag tänkte på rubriker, t ex att använda bold för h1

Ang textformat vill jag tillägga: undvik kursiv/italic
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 00:10 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
25 Punkters checklista av en sajts användarvänlighet.

TILLGÄNGLIGHET

1. Sidans laddtid är inom rimliga gränser (0-3 sek.)
2. Bra kontrast mellan text och bakgrunder.
3. Teckenstorlek/mellanrum gör texter lättlästa.
4. Flash och andra 'add-ons' används sparsamt.
5. Bilder har lämpliga ALT-taggar.
6. Webbplatsen har anpassde 404's

IDENTITET

1. Sidans logo är tydligt placerad i övre vänstra hörnet.
2. Tagline som förklarar sajtens syfte.
3. Startsidan kan lätt överskådas inom 5 sekunder.
4. Tydlig länk till företagsinformation.
5. Tydlig länk till kontaktinformation.

NAVIGEREING

1. Huvudnavigation är lätt att identifiera.
2. Navigering tydlig och koncis.
3. Rimligt antal knappar / länkar.
4. Loggan länkar till startsidan.
5. Konsekventa länkar som är lätt att identifiera.
6. Sidans sökfunktion är lätt att hitta.

INNEHÅLL

1. Rubriker är tydliga och beskrivande.
2. Viktigt innehåll skall återfinnas över 'fold'.
3. Stilar och färger är förenliga.
4. Fetstil etc. används sparsamt.
5. Annonser är diskreta.
6. Huvudinnehållet är koncist och förklarande.
7. Användarvänliga URL'er
8. Alla sidornas titlar <title> är förklarande.

Fylls gärna på med fler i varje grupp.

Notera att detta är en lista på användarvänlighet, inte SEO. Följer man denna listan så får man det mesta av sin on-page SEO på köpet.
Mycket bra början på en checklista för bättre webbplatser, jag har dock en liten invändning och det är rubriken "INNEHÅLL" som jag inte tycker beskriver innehåll utan borde heta "FORMATERING" elelr "LAYOUT". Vad jag menar med begreppet "INNEHÅLL" är om själva texterna, bilderna och länkarnas relevans för målgruppen och den vision man har för webbplatsen.

Egentligen är väl detta att bryta ut punkt 6 under din rubrik "INNEHÅLL" och kalla den "INNEHÅLL" med nedanstående innehåll:

INNEHÅLL:

MÅLGRUPP
Man måste även som "webbplatsägare" ha en klart och tydligt definierad målgrupp som exempelvis; "Användare av symaskiner av märket Singer" eller liknande.

ÄNDAMÅL
Är det en webbplats för användare av symaskiner så ska allt innehåll handla om det som är intressant "innehållsmässigt" för just symaskiner och hur de används samt tillbehör, utbyggnadsmöjligheter m.m.

MÅL
Därefter bör man ha en tydlig måldefinition för vad man vill att webbplatsen uppnå för konkreta mål hos målgruppen, exempelvis vara en webbplats där "målgruppen kan hitta nya modeller" eller "målgruppen kan hitta information hur man reparerar en symaskin av märket Singer" elelr liknande.

VISION
En långsiktig vision ska vara något som är ambitiöst så till den grad att det är nästan omöjligt att uppnå, så snart det blir nåbart så är det ett mål och då måste man hitta en ambitösare vision.

Ett klassiskt exempel man brukar använda för att illustrera vad en vision är när den forne presidenten i USA John Fitzgerald Kennedy uttalade i ett av sina första tal till amerikanska folket; - "Vi ska erövra rymden", när han skulle konkretisera detta i ett mål blev det; - "Vi ska ha en ha en man på månen innan årtiondets slut och vi ska få tillbaks honom levande" (fritt citerat ur minnet).

LEVERERA ETT BESTÅENDE VÄRDE TILL BESÖKAREN
Skala bort allt tekniskt mumbo-jumbo och fokusera stenhårt på att levrera ett värde till besökaren/användaren av din webbplats, har du gjort ett bra jobb så kommer användaren tillbaks frivilligt och av helt egen kraft utan att du behöver vare sig locka dem med dyrbara gåvor eller tvinga dem med våld. Dessutom ska du uppnå effekten att de nöjda besökarna tipsar sina kompisar om din webbplats, då har du en snöbollseffekt som inte kostar dig ett öre i marknadsföringskostnad. Det var så både Google, Facebook och Skype nådde större delen av sina framgångar, på extremt kort tid.

SKAPA FÖRTROENDE
Det viktiga är inte heller att vara snabb med att leverera skräp utan det är viktigt att skapa ett förtroende för din webbplats hos besökaren.


Det är vad jag kallar innehåll...

Lyssna inte på vad jag skriver utan förstå vad jag menar....

Tack för ordet.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-27 klockan 00:57
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 00:27 #6
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Mycket bra början på en checklista för bättre webbplatser, jag har dock en liten invändning och det är rubriken "INNEHÅLL" som jag inte tycker beskriver innehåll utan borde heta "FORMATERING" elelr "LAYOUT". Vad jag menar med begreppet "INNEHÅLL" är om själva texterna, bilderna och länkarnas relevans för målgruppen och den vision man har för webbplatsen.
Har rättat till det nu. Felskrivet av mig. Frågan är om 'innehåll' ska finnas med överhuvudtaget under användarvänlighet.
Jag menar om en blind kille kollar sidan och alla bilder är extremt fula så spelar väl det ingen roll för honom så länge ALT-taggarna är på plats? :-)

Senast redigerad av WebboT den 2009-09-27 klockan 00:29
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 02:32 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Varför skall loggan alltid ligga överst i vänster hörn tro och varför skall det finnas en tagline...? Känns ju en gnutta stereotypt.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 03:01 #8
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Varför skall loggan alltid ligga överst i vänster hörn tro och varför skall det finnas en tagline...? Känns ju en gnutta stereotypt.
Förmodligen för att inte bryta ett invant mönster som grundar sig i att 'vi' läser från vänster till höger. Vänster högst upp är helt enkelt det första ögat ser och därmed kan besökarna på en halv sekund avgöra vart de hamnat. Varför knulla till det för besökaren och lägga den till höger? I saudiarabien lägger man inte loggan till vänster av motsatt anledning.

Om din logga säger Azzo (som är totalt intetsägande) och du säljer gröna bananer, så är det väl ett ypperligt tillfälle att direkt tala om för besökaren att du säljer just gröna bananer. En tagline bör ligga i nära anslutning till loggan (av ovanstående anledning)
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 07:07 #9
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Förmodligen för att inte bryta ett invant mönster som grundar sig i att 'vi' läser från vänster till höger. Vänster högst upp är helt enkelt det första ögat ser och därmed kan besökarna på en halv sekund avgöra vart de hamnat. Varför knulla till det för besökaren och lägga den till höger? I saudiarabien lägger man inte loggan till vänster av motsatt anledning.

Om din logga säger Azzo (som är totalt intetsägande) och du säljer gröna bananer, så är det väl ett ypperligt tillfälle att direkt tala om för besökaren att du säljer just gröna bananer. En tagline bör ligga i nära anslutning till loggan (av ovanstående anledning)
Jag håller helt med dig WebboT. Det är en självklar placering precis som du argumenterar för. Ska vi börja högerställa text för att bryta mot någon stereotyp, eller kanske:
retsnäv llit regöh nårf avirks ajröb (läs från höger till vänster)
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 07:27 #10
Cosmas avatar
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 466
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
Cosmas avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 466
Föredrar vänster men man kan ha loggan i mitten beroende på layouten tycker jag.
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017