Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad krävs för att du ska våga prova? Tidigare provision?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-13, 08:21 #1
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
Standard Vad krävs för att du ska våga prova? Tidigare provision?

Jag funderar en hel del på det här med att ge provision redan för annonsvisningar, klick, eller när någon varit aktiv på webbsidan. Så att du snabbt ska kunna börja tjäna småslantar till de stora pengarna kommer in.

Jag jobbar som ansvarig för Unionen Affiliateprogram och ser att vi har en väldigt god ersättning om man fördelar det per klick, men problemet för små affiliates är att det i snitt dröjer 63 klick innan man får någon ersättning alls.

Då är jag rädd att man byter till ett affiliateprogram (eller AdSense) där man kan få lite snabba pengar, men som långsiktigt är mindre lönsamt.

Jag vill alltså att det ska gå fortare att få betalt, samtidigt så vill jag att det ska vara smidigt och rättvist för alla parter. Fusk undanbedes givetvis.

Så jag frågar mig:
Vad skulle det innebära att ge 1 öre per annonsvisning? Summan kan låta väldigt låg, men det kanske ändå är tillräckligt för att man ska vilja lägga upp en banner, i väntan på de större pengarna?

Hur känner du?
jensplan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-13, 08:54 #2
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Kan ni erbjuda både 10 kr CPM och ersättning för avslut så är det självklart att fler kommer vara intresserade.

Dock kommer ni nog få ett helt gäng med ansökningar från "mindre trevliga" sidor (tänk piratebay å liknande). De har otroligt många sidvisningar men få klick/köp.
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-13, 09:31 #3
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
CPM 10kr lät ju ganska mycket när du sa det Hur mycket brukar CPM ligga på?

Min tanke är att man kanske måste skicka in adressen där annonsen ligger så att jag får en skärmdump innan jag aktiverar ersättningen.
jensplan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-13, 09:37 #4
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Alltså, CPM brukar variera mellan 1 kr och 150 kr (vissa siter verkar tro att de ska få den summan i alla fall när man ska annonsera).

Om du ska testa något, testa först med klick. Finns fortfarande stor risk för idioti från siteägare, men mindre än med CPM (vad jag förstått det).

Hur löser du det med att affiliate X skickar in site Y för godkännande. Siten blir godkänd och genererar vääldigt många visningar, men få klick/avslut. Affiliate X kanske visar bannern på site A, B och C också. Det är få nätverk som har full koll på detta.
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-13, 09:48 #5
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Hade jag varit du hade jag enbart kört med CPA/CPL. Att hålla på med CPM och CPC är extremt jobbigt om du har inte har extremt bra system. Du kommer få in väldigt mycket sk*t som kommer skapa problem och bara vara allmänt jobbigt.

CPM kan man köra om man har stora sidor i nätverket och avtal.. Men mindre sidor så känns det inte vidare lönt, sett ur din synvinkel.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-13, 10:34 #6
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
Jag jobbade tidigare med just adserving och de mättekniska bitarna på Tradedoubler, så visst är det frustrerande om man inte vet exakt var annonserna ligger.

Men ändå tänker jag att man borde göra något så att det inte tar så lång tid innan affiliates får sin första utbetalning. Inte undra på att AdSense får så många anhängare när de betalar en stabil ström av småslantar varje dag känner jag.

Kanske är lösningen att man får CPM tills man fått in sitt första "riktiga" avslut och max så många annonsvisningar som borde behövas för att generera detta avslut. Hur man nu håller koll på det

Kanske vore det enklare om alla affiliates ville skaffa ett kostnadsfritt medlemskap 3 månader för att faktiskt prova på tjänsten man annonserar för. Då får de ju direkt 1000 kr och kan visa annonsen 100 000 gånger -right!?
jensplan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017