Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"Webshopens öppetider är för närvarande"

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-28, 07:45 #11
BorisB BorisB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 79
BorisB BorisB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 79
Citat:
Originally posted by dekaltrim.nu@Mar 27 2007, 23:49
Jag har själv funderat på detta. De beställningar som kommer in efter midnatt på helgerna slutar vid mer än 50% av fallen som retur till oss. Där är frågan om det inte vore bättre att ha stängt. Sen kan det ju vara ganska bra marknadsföring att gå ut med en pressrelease om ändrade öppettider.. Någon lär ju reagera på att en webshop ändrar sina öppettider och tar med det som en notis bara för att det är roligt..
Då tappar ni ju de 50% som inte retureras
BorisB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 14:19 #12
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
hihi det va skoj
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 20:23 #13
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Citat:
Ursprungligen postat av BorisB
Citat:
Ursprungligen postat av dekaltrim.nu
Jag har själv funderat på detta. De beställningar som kommer in efter midnatt på helgerna slutar vid mer än 50% av fallen som retur till oss. Där är frågan om det inte vore bättre att ha stängt. Sen kan det ju vara ganska bra marknadsföring att gå ut med en pressrelease om ändrade öppettider.. Någon lär ju reagera på att en webshop ändrar sina öppettider och tar med det som en notis bara för att det är roligt..
Då tappar ni ju de 50% som inte retureras
Men frågan är om dessa 50% täcker in kostnaderna för returhanteringen?
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 21:05 #14
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Citat:
Ursprungligen postat av BorisB
Citat:
Ursprungligen postat av dekaltrim.nu
Jag har själv funderat på detta. De beställningar som kommer in efter midnatt på helgerna slutar vid mer än 50% av fallen som retur till oss. Där är frågan om det inte vore bättre att ha stängt. Sen kan det ju vara ganska bra marknadsföring att gå ut med en pressrelease om ändrade öppettider.. Någon lär ju reagera på att en webshop ändrar sina öppettider och tar med det som en notis bara för att det är roligt..
Då tappar ni ju de 50% som inte retureras
Förmodligen mindre, eftersom några av dessa sena beställare återkommer andra tider.

Samtidigt sparar man in mycket pengar i returhanteringen.

Citat:
Men frågan är om dessa 50% täcker in kostnaderna för returhanteringen?
Ja eller om den uteblivna vinsten från de beställare som inte återkommer täcker kostnaderna för returhanteringen.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 23:50 #15
dekaltrim.nu dekaltrim.nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 53
dekaltrim.nu dekaltrim.nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 53
Jag tror att de som verkligen vill ha våra produkter skulle beställa dagen efter istället... Eller bli förbannade och gå till någon annan. Det är lite svårt att veta. Men det känns ganska tröstlöst när man tittar på statistiken. De produkter som beställs på helgnätterna är oftast humorrelaterade.

Intäkterna från 50% täcker inte kostnaden för 100% produkttillverkning samt fraktkostnad. Problemet är att de returer vi får har vi ingen nytta för. De åker i papperskorgen. Det skulle bli för omständigt att hålla ett sorterat lager. Vi har över 9500 produkter som kan väljas i 10 storlekar och 58 olika färger. Så i princip är det 5,5 miljoner olika produkter som kan komma tillbaka. En del orders är även personliga texter osv så de har man ju ingen nytta av att få tillbaka..
dekaltrim.nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-29, 00:25 #16
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Har för mig att ångerrätt inte gäller specialbeställningar som påbörjats med konsumentens samtycke.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-29, 18:44 #17
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Wojt har helt rätt. Om du inte lagerför varje enskild produkt i alla storlekar, utan tillverkar efter önskemål, så kommer öppet köp inte på fråga. Om kunden inte löser ut beställningen så skicka en faktura i alla fall. Inte för ett outlöst postförskott, utan på hela ordervärdet. Meddela även slarvputten att du kan skicka hans beställning en andra gång om han/hon betalar för frakten en andra gång. Betalar inte kunden så skickar du en påminnelse. Betalar inte kunden då heller, så gör du en kreditupplysning. Har personen tillgångar så skickar du kravet vidare till kronofogdemyndigheten som gör jobbet åt dig. Kostnaderna får kunden stå för.

Behandla dina kunder som kungar. Men tänk på att den här typen av troll inte är kunder. Du måste skilja på dina kunder och på folk som bara är till besvär.

Angående Electrolux och deras butik så undrar man om dammsugare och andra tråkigheter till hemmet verkligen är något som folk spontan-shoppar på fyllan? Jag har i alla fall aldrig vaknat en söndag och ångrat mitt köp av den där lyxiga dammsugaren för 3000 kr som jag beställde på nätet efter åtta GT.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017