Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Öka antalet indexerade sidor?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-13, 09:44 #1
Aron L Aron L är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 47
Aron L Aron L är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 47
Jag driver en sajt som har runt 2,000 unika sidor, varav endast c a 500 är indexerade.
I början, när sajten lanserades, blev den snabbt "helt" indexerad, men den senaste månaden har över 1,000 sidor försvunnit, och är alltså inte indexerade längre.

Ser inget samband med vilken typ av sidor som inte är indexerade, och undrar därför vad det kan bero på. Sidorna är, mig vetterligen, korrekt länkade internt, och jag har svårt å tro att det rör sig om 'duplicated content' - då flera sidor som påminner om varandra är indexerade medan andra inte är det. etc.

Sajten det rör sig om är bankregistret.se - och är alltså en informationsportal över olika bankkontor.

Hur skulle du lösa problemet? Vad beror det på och går det att åtgärda?
Aron L är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-13, 10:59 #2
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Skicka med Last-Modified-header när sidorna visas, och skicka 304 Not Modified om sidan inte har ändrats sedan förra besöket.

Nu är det inte alls säkert att det har något med det att göra, men det kan vara värt att testa. Dessutom skadar det inte att använda sig av det ändå för att spara bandbredd.

För statiska filer (html/bilder/etc) brukar webbservern sköta det här automatiskt, men när det gäller sidor som genereras av skript måste man fixa det själv.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-13, 11:09 #3
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Hur gammal är sidan?
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-13, 11:38 #4
Aron L Aron L är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 47
Aron L Aron L är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 47
Sidan är runt 3-4 månader gammal, vilket inte är mycket. Den blev indexerad ganska snabbt, efter 2 veckor var 1,500 sidor indexerade och besökarantalet slog rekord, men sedan ett tag tillbaka har antalet indexerade sidor blivit mindre, och besökarantalet likaså.

När man bygger longtail sidor är det viktigt att alla sidor är indexerade, och det är därför jag undrar. Ska prova att skapa mer unikt innehåll per sida, men undrar ändå vad det kan bero på.
Aron L är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-13, 11:39 #5
Aron L Aron L är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 47
Aron L Aron L är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 47
Oh - och en till grej som kanske är intressant i sammanhanget:

Min sajt allacentrum.se - som har drygt 11 månader på nacken, visar ungefär samma tendens. runt 2,000 sidor, men enbart 500 indexerade. Tidigare var 1,200 indexerade, men nu har det som sagt minskat.

Vad gör jag för fel? :|
Aron L är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-05, 14:03 #6
andgus avatar
andgu andgu är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 37
andgu andgu är inte uppkopplad
Nykomling
andgus avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 37
En tanka, sidorna kanske innehåller för lite text/information för att Google ska tycka att det är värt att indexera dem. Det är ju ingen större skillnad mellan sidan för tex Lerum, Nacka eller Ystad. (kanske är duplicate content trots allt)

Hur är det med externa djuplänkar (har inte kollat), kanske krävs fler länkar till undersidorna för att allt ska bli indexerat.
andgu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
google, indexering


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017