Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Köpa utvecklingstjänster

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-19, 14:04 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
När man pratar om frasen "professionellt utfört arbete" så menar man normalt att det ska ha en högre kvalitet n om det utförts av en amatör (ej yrkesmässigt), även om det nu står i SAOB att ordet "professionell" betyder Yrkesmässigt så är inte SAOB ett facit utan en avspegling hur ord och fraser används i verkliga livet. SAOB är naturligt något efter sin tid då de har lite striktare krav för när de tar med ord i sina uppslagsverk.

De flesta i min omgivning har, de senaste 30 åren, använt ordet "professionellt" som liktydigt med "högre kvalitet" och motsatsen "amatörmässigt" som liktydigt med "sämre kvalitet".
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-19, 14:13 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av sommaren Visa inlägg
Ta rentacoder, svenska webb byråer tar överdrivet betalt
Nja, det är marknadspriser helt enkelt som är helt okej för aktörer som befinner sig på samma nivå.

Man tar alltid stora risker om man väljer rentacoder. Till enkla hobbyprojekt är det alldeles utmärkt men ställer man krav på säkerhet och stabilitet så måste man kunna bedöma kvaliteten själv. Är det enda kravet man har att lösningen "verkar fungera" så är det rätt val.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-19, 15:21 #13
cyners avatar
cyner cyner är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 74
cyner cyner är inte uppkopplad
Medlem
cyners avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av Miwe76 Visa inlägg
1. Vad är rimligt att betala för en utvecklare som sitter i Sverige och hur ser betalmodellen ut. Är det per timme?
De flesta räknar nog per timme, även om många (inklusive mig) lämnar fast pris på projekt. Ju mer seriös satsning du gör, desto mer bör du vara beredd att betala för högre kvalitet. Jag håller med tidigare talare om att 600 kr är ett absolut minimipris, men självklart finns det utvecklare som inte insett sitt värde ännu.

Bill Gates har sagt att "a great writer of software code is worth 10,000 times the price of an average software writer", och även Joel Spolsky säger att de bästa programmerarna är betydligt mer prisvärda än de billiga (eftersom de betalar högst 3-5 gånger mer pengar och får exceptionellt bättre resultat).

Citat:
Ursprungligen postat av Miwe76 Visa inlägg
2. Att OutSourca utvecklingen är ju populärt, med dess för och nackdelar. Kostnaderna variera naturligtvis men var hittar man dessa kontakter? Finns det några siter som kan rekommenderas?
Du kan få mycket billiga uppdrag utförda genom exempelvis Rent a Coder, som jag har använt vid flera tillfällen (några fiaskon och några succéer). Men off-shoring är knepigare än att anlita någon i Sverige.

Några nackdelar med off-shoring är kulturskillnaderna, svårigheter att styra projekt via exempelvis Rent a Coders alltför enkla gränssnitt (istället för att ses öga mot öga eller per telefon), och att du kan sätta större press på svenska företag. Jag tror inte att någon indier bryr sig lika mycket som ett svenskt företag om du är missnöjd och skriver om det på din blogg.

Mitt tips är att hitta någon som du kan lita på, eftersom du i någon mån överlämnar projektet i deras händer.
cyner är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 09:00 #14
Miwe76 Miwe76 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 3
Miwe76 Miwe76 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 3
Hej,

Stort tack alla för ingående svar. Nu har jag mer kött på benen när jag ska fundera på nästa steg.

Trevlig Dag !!

mvh
Mikael
Miwe76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017