Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Apache

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-08, 23:51 #11
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Man kan ju säga att till 99% så är de det så garderar man sig :-)
Tydligen kan man skriva 127.0.0.1 eller localhost, går tydligen på ett ut
Ben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 10:13 #12
matlin matlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 53
matlin matlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 53
Citat:
Originally posted by Ben@Apr 8 2005, 23:51
Man kan ju säga att till 99% så är de det så garderar man sig :-)
Tydligen kan man skriva 127.0.0.1 eller localhost, går tydligen på ett ut
Inte ett ut, samma sak .... 127.0.0.1=localhost, det finns inga kansken.
matlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 11:11 #13
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Citat:
Originally posted by monopro@Apr 7 2005, 14:38
Det går att installera Apache utan att läsa manualen. Apache manualen utgår ifrån att du redan har mycket förkunskaper eller tålamod i överskott. Försök installera, och går det inte, googla felmedelanden du får. If all else fails, läs manualen.
Detta är inte menad som ett provokativt svar till grazzy. Det är en approach som funkar för mig.

Det brukar nästan _alltid_ finnas ett kapitel i manualen (i opensource-sammanhang i README eller INSTALL) som detaljerat beskriver vilka steg man skall gå igenom för att installera produkten i fråga. Ibland kan den självklart finnas i en underkatalog tex doc/ eller docs/.

Problemet med att inte läsa manualen när man installerar är att tex apache, mysql, php etc är att produkterna är rätt värdelösa om du inte kan läsa en manual ändå. Genom att säga "manualen behövs inte" så uppmuntrar du frågeställaren att komma tillbaka när han stöter på nästa problem. (Som ofta står besvarad som fråga A1: i FAQ).
Det är bara min privata erfarenhet, inget jag säger för att vara elak eller elitistisk.

Citat:
"Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime."
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 13:22 #14
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Du! Rolig Du Grazzy *ASG*

Du har helt rätt på vissa punkter. Men jag tycker inte ditt resonemang hör hemma på ett forum som detta. Hela iden med ett forum faller om man ska tillämpa ditt ordspråk,
Give a man a fish......

Ta bara localhost frågan från mig, jag viste att den var simpel, men varför tillbringa en hel eftermiddag för att få veta "är datorns interna IP-nummer alltid 127.0.0.1" När jag VET att många här kan svara, Inklusive Grazzy. En fråga som denna svara knappast manualen för MySQL på

Och att skriva som du gör retar säkert många.
Hade en moderator Från WN skrivit samma sak hade i alla fall jag inte opponerat mig.
Det är bara min privata Åsikt, inget jag säger för att vara elak eller elitistisk. :-)

Men det är roligt ändå :-)
Ben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 13:39 #15
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Ben, det är skillnad på sakfrågor och generella frågor. En fråga som "vad är localhost/127.0.0.1" och "hur installerar man apache?" är två helt olika saker.

Vad jag menar med ordspråket är att genom att lära någon att leta efter svar i ordningen, manual, google, forum/irc/newsgroups så slipper jag tex sitta och svara på orelevanta frågor som redan finns besvarade.

Det finns en rätt träffande Dilbert-strip där den "struthårige chefens" sekreterare planerar att göra honom helt hjälplös genom att göra allt åt honom. "Hur använder man faxen?" - "Jag kan göra det åt dig".

Jag vet inte vad andra tycker, men jag tycker det skulle vara roligt om WN kunde hålla en högre nivå än andra forum på nätet. Det är det som får mig att skriva och deltaga på WN. Jag har inget som helst utbyte med många andra forum där samma frågor upprepas om och om igen.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 13:56 #16
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Japp helt klart!
Här hoppas jag någon moderator låser tråden
Ben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 15:35 #17
matlin matlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 53
matlin matlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 53
Citat:
Originally posted by Ben@Apr 7 2005, 12:45
njaa, jag vill göra detta för att l'ära mig, då vill jag gå den "normala vägen" Jag har förstått att många inte är nöjda med dessa "allt-i-ett"
Jag installerade Apache/PHP/MySQL på WindowsXP utan några som helst problem, det finns ju färdiga installationsprogram för alla tre.

Sen är det bara att läsa de välkommenterade conf-filerna.
matlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017