Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


.se eller .org...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-04-25, 17:53 #1
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Tänkte starta en sida med lite tvivelaktigt innehåll. Altså innehållet ligger på gränsen mellan lagligt och olagligt(det ligger på den lagliga delen av skalan men man kan vänta en anmälan från antiparatbyrån... =) ).

Funderar på om jag ska välja en .org adress eller en .se adress. Hur lätt blir man av med en .se adress!? Krävs det ett domstolbeslut mot att sidan bryter mot lagen för att man ska bli av med domänen? Hur är det med etniska regler? Kan man ha vad som hälst under sin .se domän sålänge innehållet på sidan inte bryter mot lagen? Och vad gör nic-se om de anser att sidans innehåll är olagligt? Anmäler de mig och väntar på rättegång eller snor de domänen direkt?

Och samma frågor om .org adressen! =)

Någon som vet!?
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-25, 18:00 #2
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
.org är ju till för organisationer och det verkar ganska oseriöst att använda ett sådant toppdomän för annat. Com och net är nog mer passande. Sen tror jag inte .se är någon jättebra idé då det förmodligen är rätt lätt att bli av med en sådan domän med tanke på "diktaturen" Sverige.

Hade jag varit du så skulle jag satsa på en .ru eller liknande.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-25, 18:12 #3
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Jag tror inte du kommer få problem med domänen, snarare kommer webhotellet eller där sidan ligger få besväret.
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-25, 18:31 #4
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Citat:
Originally posted by Jome@Apr 25 2003, 04:12 PM
Jag tror inte du kommer få problem med domänen, snarare kommer webhotellet eller där sidan ligger få besväret.
Grejen är att webbhotell byter man enkelt. Men att byta domän... Svårt att få alla gammla besökare att hitta dit då.
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-25, 20:56 #5
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 158
imported_admin imported_admin är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 158
Kanske fel av mej att svara igentligen, men ponera att du själv tycker det är skumt och det i själva verket är helt legitimt, då kan jag ju svara!

Vore jag du skulle jag knappa in adressen till förebilden inom din "skumma" nich i en who-is server, och välja samma upplägg som honom/henne. DNS infon talar oftast om mycket om webhotell etc ... via dns server infon.

da.ru funkar ju oxå, samma sak med host.sk.

Tilläggas skall att det är oftast inte admin för TLD'n som lägger ribban utan det är som nämnt tidigare i denna tråden ditt webhotell som får ta första smällen och dom som oftast stänger av dej fortare än kvickt!

Admin
imported_admin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-27, 21:17 #6
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Håller med Admin till stor del.

Ska du köra en site med "tveksamt" innehåll rekommenderar jag dig att alltid ha en alternativ hostinglösning tillgänglig.

Se till att sköta din dns-management själv, jag kan rekommendera dyndns.org's betaltjänster som kostar 30$ setup, där du bl a kan specifiera en "offline-url" som du lätt kan peka all trafik till vid en ev. avstängning från ett webhotell. Jag använder själv deras tjänster på nån domän som "kräver" 100% uptime och kan inte göra annat än att rekommendera dem.

Det kan ta stor skada om domänen helt plötsligt inte finns tillgänglig, skulle tro att många struntar i att gå dit efter en ev. downtime, speciellt om det handlar om innehåll som befinner sig i gråzonen mellan illegalt och legalt.

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017