Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Säljes: Ehandel presentbutik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-11, 15:15 #1
Mystica Mystica är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2009
Nykomling

Standard Säljes: Ehandel presentbutik

Hej!

För knappt ett år sen gjorde vi en säljtråd om att sälja vår butik mystica.se.
Vissa saker drog ut på tiden och det hela rann ut i sanden.
Nu gör vi ett nytt försök.

Butiken + traderaförsäljning hade under 2012 en omsättning på 170k
Nettovinst: ca 35k
Nettovinsen sjönk från föregående år då vi testade en annan modell detta året med att ge fri frakt och andra sänkta avgifter samt ett par misslyckade annonseringsförsök.

Med sidan så följer ett lager på ca 35.000kr.

Vi använder oss enbart av en leverantör som är snabba med leveranser och har en låg MQTY på sina produkter.

Vi använder 2 säljkanaler. Vår egna hemsida och en traderabutik.
Tidsåtgången i nuvarande skick för att sköta sidan+tradera är inte många timmar/vecka.

I dagsläget så marknadsförs sidan via Adrecord på ett provisionsbaserat sätt.
Vi finns även med på Ciao där vi betalar per click men det är inte många kronor.
Utöver detta så slänger vi in någon hundralapp eller två på Google lite då och då.

Sidan har i skrivande stund ca 50-90 besök (enligt analytics) om dagen utan Google annonsering.

Hemsidan som sådan är egenutvecklad och har ett ganska enkelt admin.

Pris: 60.000kr exkl. moms
Skicka PM om du har några frågor.
Mystica är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-12, 19:55 #2
TimPr TimPr är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2011
TimPr TimPr är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2011
Jag får då anta att ingen lön har tagits ut löpande så att vinsten var 35K om man jobbar gratis?
TimPr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-18, 14:37 #3
Nykomling

Nykomling

Ja det stämmer. Med en omsättning på 170k så blir det inte mycket till lön. Däremot så kan du sköta denna sida hemifrån med nån timma eller 2 i veckan kvällstid (svara på mail och packa o gå iväg till posten med varor). Ända dagtidsjobbet är när du måste ta emot leveranser från Leverantören. lägger man 2 timmar i veckan på att sköta sidan motsvarar 35k en timpenning på dryga 300kr.
Oläst 2013-01-18, 22:08 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det motsvarar snarare en anställning med timlön på cirka 228 kr.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-18, 23:03 #5
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Vad är snittordern?
Vilka perioder säljs det bäst?
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-19, 05:08 #6
Nykomling

Nykomling

@Jonny: jo det stämmer nog om man tänker egenavgifter m.m.

@Yllas: 300-500kr är snitt. hemsidan står för de lite större ordrarna och tradera för de lite mindre. Hösten till jul är bästa tiden för denna typ av varor. annars är det ganska jämt spritt över året förutom januari som är svagt.
Oläst 2013-01-19, 09:11 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Med en nettovinst på 35 KSEK så betyder det en nettomarginal på 20%, vilket är en Ok nivå men inte mer. Då förutsättrer jag att man tagit ut lön i kalkylen för annars är det ju inte nettovinst. Hur mycket lön har tagits ut ur bolaget?

Hur många arbetstimmar blir det på ett år totalt, inkl all administration?
Hur mycket pengar har lagts på marknadsföring?
Hur stor är TG1 (Täckningsgraden)?
Hur stora är de fasta kostnaderna?
Hur bedömer du att mättnadsgraden på marknaden är? Dvs finns det potential att öka annonsering och därmed omsättning?
Hur mycket ökar omsättningen för varje ökad annonskrona, vilken kvot räknar du med?
Hur lång tid tar det att omsätta lagret i snitt?
Hur stor andel av produktrna i lagret är äldre än 1 månad, respektive 6 månader.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-19 klockan 09:21
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-19, 15:19 #8
Nykomling

Nykomling

Hur mycket lön har tagits ut ur bolaget?
0kr. Då vi omsatte 170k och fick en vinst på 35k så är inte lön inräknat.

Hur många arbetstimmar blir det på ett år totalt, inkl all administration?
ca 100-110 timmar i nuvarande skick.

Hur mycket pengar har lagts på marknadsföring?
Det vi gjort 2012 är att ha lagt
3500kr på en tidningsannons i metro (gav nada).
4500kr till maze media för SEO.
ca 1500kr på Google adwords.
ca 1750kr provision till adrecord.
ca 200kr i klick kostnader till le guide (Ciao)

Hur stor är TG1 (Täckningsgraden)?
Ingen aning om vad detta är. Troligen kan jag inte svara på det utan hjälp.

Hur stora är de fasta kostnaderna?
Vi har inga fasta avgifter förutom domännamnet. Det skulle vara ett telefonabonnemang.

Hur bedömer du att mättnadsgraden på marknaden är? Dvs finns det potential att öka annonsering och därmed omsättning?
Ja det finns ganska stor potential att utveckla för den som är intresserad. Att bara öka adwords kan nog göra en hel del. Tillsammans med att hitta nya kanaler att annonsera på kan det ge en bra utveckling. (Jag har inte gjort någon professionell utvärdering på det hela men små händelser i bolaget kan göra stora förändringar så som att leka med adwords)

Hur mycket ökar omsättningen för varje ökad annonskrona, vilken kvot räknar du med?
Inte räknat på sådant och vet faktiskt inte hur man räknar ut det ordentligt. Det är för många om och men med det där.

Hur lång tid tar det att omsätta lagret i snitt?
Är inte det relevant till omsättningen i bolaget? som det är nu knappt ett år.

Hur stor andel av produktrna i lagret är äldre än 1 månad, respektive 6 månader.
Vi får hem produkter när någon av varorna blir sålda. De flesta av produkterna ligger mer än en månad och gärna upp till 6mån. Några få kan ligga i år. Även här tror jag vi omsatt för lite pengar för att kunna göra ordentliga värderingar på hur lagret rör sig.

Vill du ha specifika uppgifter på saker så är det bara att fråga.
Oläst 2013-01-19, 19:33 #9

Marknadsföringen på 11450 kr är svårt att beräkna kvoten för en utomstående, men om du jämför hur mycket omsättningen ökar när du lägger 11450 kr på marknadsföringen så kan man se en svag indikation på det.

Men hur mycket sålde du via AdRecord för de 1750 kr i provision där, det är ju en indikation som borde gå att mäta. Då kan man lättare göra en grov estimering hur mycket man kan pressa ut med mer M/S-budget, även om det är osäkert.

TG1 är TB1/Försäljningen, dvs hur stor bruttomarginal du har som du kan använda för att täcka de fasta kostnaderna med.

TB1 är Täckningsbidraget. Dvs om du köper in en produkt för 100 kr och säljer den för 150 så har du 50 kr i TB1. Då blir 50/150 => 33% i TG1.

men det verkar som du har 35 000 i TB1 på 170 000 i försäljning, då blir TG1 närmare 20% i och med att du inte har några större fasta omkostnader.

Lageromsättningen är en faktor som avgör hur mycket pengar man tjänar. Om du har 35 000 kr bundet i lagret och omsätter lagret en gång per år så tjänar du mindre pengar än om du omsätter lagret 2 gånger per år, så det är en viktig faktor att räkna på.

Severkar du inte förstått vad begreppet vinst betyder, för du har inte tagit ut någon lön för utfört arbete och då kan du inte påstå att du har 35 000 i nettovinst.

om du lagt ner 100 timmars jobb per år så måst edu i en sån här kalkyl räkna bort lönekostnaden. Säg att lönen borde vara åtminstonde 25000 kr per månad om man jobbar heltid, då blir det ca 260-381 kr per tim beroende om man räknar interntid eller produktiv arbetstid. Låt oss räkna på den lägre summan då blir det 260 *100 timmar dvs 26000 kr i lönekostnad. Det ska då räknas bort från bruttoresultatet på 35 000 kr, dessutom ska du räkna bort fasta kostnader med kanske 125 kr per tim, vilket blir ytterligare 12500 kr. Då får vi ett resultat före skatt som ser ut så här: 35000-26000-12500 => -3500 kr, dvs versamheten går med förlust på 3500 kr per år.

Med det i åtanke så saknar verksamheten värde ur ett avkastningsperspektiv.

Jag förstår inte hur du har räknat för att få fram ett värde på 60 000 kr, du kanske kan redogöra för mig hur du har tänkt?

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-19 klockan 19:36
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-19, 22:19 #10
Nykomling

Nykomling

@Conny:

Du lägger på massa hypotetiska kostnader som inte är relevant i verksamheten. Ja självklart kan man räkna som du gör och kanske måste göra det om du sköter det ekonomiska för ett stort bolag som Volvo eller dyl. Denna verksamhet KAN bedrivas som hobby! så tagga ner på alla kostnader och grejer som inte finns eller har funnits för oss.

Ang vinst. Om jag köper en vara för 50kr ex moms och säljer den för 100kr ex moms så har jag gjort 50kr i vinst. Varken mer eller mindre. inget trams med skatter osv och andra hypotetiska utgifter nu. skall du göra det så kan ingen veta något om vad vinst är för ingen kan veta hur den andre räknar. Min resultat rapport i visma säger 35k vinst och det är de siffror jag skrivit här. visst om du tar ut pengarna rent i fickan så får du inte 35k utan knappt hälften.

Sluta skriva saker om månadslön osv det är inte relevant. Detta handlar om att någon vill ha något extra att göra eller utöka en befintlig verksamhet o göra lite mer då det kan finnas spelrum att använda ex outnyttjade resurser. Inte tusan köper någon något med omsättning på 170k o tror att den skall leva på det. Vill du t.ex köpa mystica och sen anställa någon med de siffror du beskrev ovan så är inte det mitt problem om du går med minus. Gör du som jag så går du inte minus. Har du däremot någon som är anställd för att sköta saker som har utrymme för att göra lite till då kan detta vara en liten extra grej för att inte personalen skall bli betald för att sitta på arslet den där extra timman eller 2.

Du kan vända och vrida på siffror precis som du vill. Jag fick ut 35k ur bolaget (förra året närmare 70k).

Med det ovan i åtanke saknar INTE det hela något ur avkastningsperspektiv utan har möjlighet till att ge mer pengar än vad jag skrivit och bedrivit det som.

Som du ser ovan så har vi skilda åsikter och värderingar på det hela.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017