Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Wordpress är överskattat

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-22, 20:36 #31
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag har aldrig påstått att .NET skulle vara varken säkrare eller bättre än PHP. Det är också en skev jämförelse eftersom .NET är ett helt ramverk. Själv arbetar jag enbart med PHP eftersom jag gillar flexibiliteten och att man slipper låsa in sig redan från början.

Det är också naturligtvis så att det som är mest populärt och lättast drar åt sig oproportionerligt många mindre seriösa företag och angripare.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 20:57 #32
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Oseriöst är väl fel ord att använda där, det kan jag hålla med om. Jag ser det som RyanAir eller McDonalds helt enkelt. Det kan funka nån gång ibland men överlag är det skit Det är hur jag själv ser på det som potentiell KUND, det har inget att göra med själva företagsaspekten i det fallet. Det är självklart den perfekta webbplatsen för den webbyrån, precis som man ger lågprismärkena i matbutikerna ett riktigt alldagligt utseende men det lockar inte mig.
Håller med fullständigt i detta!
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 23:01 #33
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Wordpress är riktigt bra för de allra flesta sidor, det gäller bara att man vet vad man gör.

Så länge man inte behöver göra väldigt mycket specialanpassningar och custom-funktioner som inte är att visa och lista olika typer av poster fungerar Wordpress utmärkt och är i de flesta fall det bästa valet.
Använder man en vettig cacheplugin som t.ex. W3 Total Cache så är prestandan knappast ett problem heller om man inte har extrema krav och väldigt mycket trafik.
De allra flesta sidor passar in på det här och för dessa sidor är Wordpress ett mycket bra val för både utvecklaren och slutkunden.
Det går snabbt att utveckla sidor i det på grund av alla plugins och all dokumentation. Varför ska kunden betala massa för att jag som utvecklare ska uppfinna hjulet på nytt när det finns bra plugins som gör det som efterfrågas med minimala justeringar?
Admingränssnittet är ett av de allra enklaste och bästa i CMS-värden vilket gör att slutkunden får en sida som är enkel att administrera.

I de fall man ska göra specialutveckling från grunden bör man istället använda ett framework och inte ett CMS.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-22, 23:20 #34
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Det går snabbt att utveckla sidor i det på grund av alla plugins och all dokumentation. Varför ska kunden betala massa för att jag som utvecklare ska uppfinna hjulet på nytt när det finns bra plugins som gör det som efterfrågas med minimala justeringar?
För "normala" enkla företagssidor är det sant men inte annars. Oftast krävs det annars en hel del plugins för att få precis det man vill ha. Några veckor senare behöver man en funktion till - då lägger vi till nästa plugin. Man kan inte vara säker på att ens plugin fungerar när man ska uppdatera till nästa version (vilket man bör göra för att säkerhetsproblem fortfarande dyker upp) och för varje plugin man använder gör man sig beroende av ytterligare en utvecklare förutom att det dyker upp prestandaproblem och risken för intrång ökar. Man får många nackdelar på köpet.

Prisargumentet är dock meningslöst. Att det blir billigare gör inte Wordpress till den ultimata universallösningen. Det är ungefär samma sak som att säga att man lika gärna kan äta lunch på McDonalds varje dag för att det också är mat. Även om det är billigare för stunden så kan det visa sig vara en dålig och dyrare lösning så småningom. Se bara på det som ni på Social Factory och City Network ordnade med på CN:s hemsida där ett antal open source-script pusslades ihop till ett enda rörigt virrvarr utan sammanhang. Bara för att något är enkelt och billigt så är det inte bra. Jag har tyvärr gjort liknande saker själv tidigare och man ser det inte riktigt själv när man är så inne i allt men man lär sig av alla misstag så något gott för det alltid med sig
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-01-22 klockan 23:25
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-23, 11:01 #35
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
För "normala" enkla företagssidor är det sant men inte annars. Oftast krävs det annars en hel del plugins för att få precis det man vill ha. Några veckor senare behöver man en funktion till - då lägger vi till nästa plugin. Man kan inte vara säker på att ens plugin fungerar när man ska uppdatera till nästa version (vilket man bör göra för att säkerhetsproblem fortfarande dyker upp) och för varje plugin man använder gör man sig beroende av ytterligare en utvecklare förutom att det dyker upp prestandaproblem och risken för intrång ökar. Man får många nackdelar på köpet.

Prisargumentet är dock meningslöst. Att det blir billigare gör inte Wordpress till den ultimata universallösningen. Det är ungefär samma sak som att säga att man lika gärna kan äta lunch på McDonalds varje dag för att det också är mat. Även om det är billigare för stunden så kan det visa sig vara en dålig och dyrare lösning så småningom. Se bara på det som ni på Social Factory och City Network ordnade med på CN:s hemsida där ett antal open source-script pusslades ihop till ett enda rörigt virrvarr utan sammanhang. Bara för att något är enkelt och billigt så är det inte bra. Jag har tyvärr gjort liknande saker själv tidigare och man ser det inte riktigt själv när man är så inne i allt men man lär sig av alla misstag så något gott för det alltid med sig
Jag föredrar Drupal, där finns bra stöd för flera språk och ett rättighetssystem som är inzane. problemet är bara att desto större systemet blir desto mer val blir det i admin. och en vanlig användare blir lätt förvirrad av allt som går att ställa in. det är väl en av dom stora fördelarna med WP
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-26, 14:24 #36
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
Otroligt kul att det uppstod en sådan diskussion, lite det jag ville . Jag tror ingen säger mot att stjärnskruvmejslar skall användas till stjärnskruvar, torxmejslar till torx osv...

Det jag menade var mest att Wordpress ofta används fastän det inte är det bästa alternativet. Mycket för att det är störst kanske. Mycket kanske för att det är det som webbyrån kan och är inkörda på.

Jag vet att jag iallafall kommer se mig om mer framöver inför webbprojekt och fundera över vilket system som är mest lämpligt.
gildebrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-27, 10:46 #37
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
Citat:
Ursprungligen postat av gildebrand Visa inlägg
Mycket kanske för att det är det som webbyrån kan och är inkörda på.
Min erfarenhet är att webbyråer kan WordPress. Reklambyråer däremot, där finns det en kaka för WP-utvecklare
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-27, 22:14 #38
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Slutade läsa på "asp.net"
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-28, 01:33 #39
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg
Slutade läsa på "asp.net"
Your loss...
gildebrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-28, 14:59 #40
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Admingränssnittet är ett av de allra enklaste och bästa i CMS-värden vilket gör att slutkunden får en sida som är enkel att administrera.
Jag trodde det var konstaterat att WP inte var ett CMS.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017