FAQ |
Kalender |
2014-09-18, 18:20 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Då var det min tur.
Har en site hos dem. På senare tid har den växt och igår hamnade vi på dryga 40k unika, idag osäker. Sidan ligger nere vid 16:00, ringer supporten direkt. Efter 20 minuter i kö blir jag besvarad. De har manuellt, med flit, stängt ner sidan för att den fått för mycket tryck (besökare). De har avsiktigt _inte_ meddelat mig som kund om detta. När jag bad, snällt dessutom, om de kunde ta upp sidan då vi förlorar både annonsintäkter och besökare, sa dem att de inte tänker göra det förrens "trycket" har lagt sig, vilket kan ta upp mot timmar eller dagar. Notera att det inte är en attack eller dylikt, utan riktiga besökare. Siten ligger i skrivande stund fortfarande nere, helt och hållet. Tycker det är helt åt pipan att a) dra ner en sida bara sådär och b) inte ens meddela mig som kund om det. johan1234 brukar vara rätt aktiv här, kan man få en förklaring? |
|||
Svara med citat |
2014-09-18, 18:49 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad står det i avtalet? Brukar ju minst finnas begränsning i månatlig trafik och i många fall även klausul som ger rätt när man har onormal användning som påverkar övriga kunder.
Helt klart dåligt att stänga ned en sida utan förvarning eller ens en notis. |
||
Svara med citat |
2014-09-18, 19:22 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag hade samma problem på Manufrog för några årsedan. Ett större företag tweetate om en webtjänst som låg hos dom vilket resulterade i en besöksökning med faktor 10.
Man får helt enkelt vad man betalar för. |
||
Svara med citat |
2014-09-18, 19:42 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Japp, finns säkerligen en klausul vilket det gör i mer eller mindre allas avtal.
Men oehört dålig väg att gå att helt enkelt bara stänga ner den utan någon som helst förvarning - eller att meddela mig som kund efteråt. |
|||
Svara med citat |
2014-09-19, 08:27 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det faller tillbaka på "du får vad du betalar för". Jag har själv slitit mitt hår flera gånger när jag drabbats av liknande händelser på webbhotell.
Till slut tröttnade jag och drog igång en VPS, ångrar det inte en sekund. Bättre upptid och bättre respons än jag haft på åratal. Visserligen till en avsevärt högre kostnad, men om man driver en sajt som har god trafik och tillräckliga intäkter ser jag inte att det finns något att invända. |
||
Svara med citat |
2014-09-19, 10:15 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Håller med, om du börjar se att webbplatsen växer och närmar sig 40k unika besök, då är det nog dags att flytta. Speciellt om du har en inkomst på webbplatsen. Detta har diskuterats en miljon gånger på forumet och jag förstår inte hur man kan ta för givet att ett webbhotell ska driva en så stor webbplats.
Att de däremot inte kontaktat dig gällande detta är under all kritik. Ett plus hade varit om de erbjöd dig ett alternativ på t.ex. Citycloud. |
||
Svara med citat |
2014-09-19, 10:24 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Vet inte exakt vad som hände här men generellt sett så har vi en policy som säger att påverkar man andra kunder negativt så har vi rätt att agera. Kan vara allt från extrem "riktigt" trafik som du får till tex många som hackas och börjar skicka bot-trafik eller spammning. I olika fall kan då en sajt stängas - men självklart skall ägaren notifieras så att han/hon kan agera. Vet vi har en del nya i våra telefoner och kanske får du ett felaktigt svar där. Bjuder dig gärna på en virtuell server i City Cloud några månader så du kan testa en egen maskin om du känner det kan vara en väg framåt. Finns inga begränsningar så att säga. PMa mig om du är intresserad. Tack för tålamodet. |
||
Svara med citat |
2014-09-19, 11:03 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej igen.
Givetvis förstår jag att trafiken är för mycket för ett webhotell. Det var mer agerandet att inte meddela mig som kund, och väldigt ohjälpsam support som jag reagerade över. Beställde dedikerad samtidigt som jag satt i telefonkön. |
|||
Svara med citat |
2014-09-19, 11:55 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Väldigt oroande information. Har en site hos er (CN) som jag tror kommer få rikligt med trafik framöver. Skulle jättegärna vilja bli meddelad om trafiken ökar, så man får en chans att migrera till t.ex. City Cloud. Mvh, Kim |
|||
Svara med citat |
2014-09-19, 15:23 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Johan, ni har ju faktiskt en god affärsmöjlighet att erbjuda berörda kunder en smidig uppgradering till någon av era mer kraftfulla tjänster istället för att sopa sånt under mattan och hoppas på det bästa. Vet inte hur ofta detta händer men tror många skulle bli intresserade av en enkel uppgradering till ett ok pris när man sitter med så mycket "riktig" trafik helt plötsligt för att mötas av yakuzaemmes öde.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|