Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Livnära sig på webauktioner?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-14, 23:29 #1
Jennie34 Jennie34 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 8
Jennie34 Jennie34 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 8
Jag såg reklam för en skrift som berättade hur man skulle gå till väga för att livnära sig på webauktioner. Enligt reklamen finns det hundratals människor som är proffisionella på E-bay.

Någon här som vet hur det går till? Det enda jag kan tänka mig är att dom köper autkionsprylar billigt och sen säljer auktionerar ut dom dyrare, men det verkar för självklart. Jag är i vilket fall som helst nyfiken på hur det går till. Någon som vet mer?
Jennie34 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 23:59 #2
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Välkommen Jennie34

Citat:
Enligt reklamen finns det hundratals människor som är proffisionella på E-bay.
Visst går det att livnära sig på Ebay och min bedömning är att det inte är hundratals utan tiotusentals som bedriver en form av "webshop" där vägen till kund är Ebay. Däremot innebär det gissningsvis hårt arbete som vanligt

Min personliga bedömning:

Att från Sverige konkurrera med redan tidigare existerade produkter på Ebay är förmodligen lönlöst, då konkurrensen är stenhård vad jag kan se, möjligen kan man lyckas med en unik produkt.

Tradera tenderar till att vara en marknadsplats där du skall tro att du köper billigt av en privatperson med i själva verket köper av handlare som listar produkter där, kanske kan du testa dina eventuella produkter där först.

Ang skriften du erbjuds har jag läst varianter på den och den går i korthet ut på att köpa saker billigt och sälja dyrt, sedan skall du aldrig starta nya auktioner när en precis lika dan pågår, man får reda på hur man skall skriva för att få produkten att verka unik och prisvärd.

Att surfa runt lite på ebay och läsa beskrivningar på produkterna ger precis lika mycket, vissa kan ju skriva så att till och med senaste släppta skivan med Madonna är nåt unikt som inte går att få tag på någon annanstans :/

Ta en koll på tradera, det är mitt tips.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-15, 16:31 #3
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Jag har själv sålt och köpt på både eBay och Tradera. Min uppfattning är att det går att tjäna pengar, men det är mer arbete än det kräver. På Tradera kan man se säljare som har hundratals auktioner med prylar från 1:-, loppmarknad alltså. Jag bävar när jag tänker på lager och hantering av alla dess små saker som KANSKE kan ge nån tia i vinst.

De gånger jag verkligen har gjort pengar är när jag köpt på Tradera och sålt på eBay och vice versa. Då kan man tjäna pengar med en betydligt mindre arbetsinsats, men det kräver istället djupa kunskaper om de saker du ska handla med, och var marknaden finns.
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-15, 20:39 #4
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by Christian@Jan 15 2004, 14:31
De gånger jag verkligen har gjort pengar är när jag köpt på Tradera och sålt på eBay och vice versa.
Har du handlat på Ebay som ett företag, det vill säga importerat/exporterat produkterna du köpt/sålt.

Räknar du med tullavgifter och liknade på priset du bjuder till dej sakerna för?

Ebay pris plus 30% eller vad är det man räknar om allt skall gå rätt till.

På tradera, säljer du som privatperson eller företag?

Vet själv när jag köpte en gitarr på Ebay ( Denna ) för ett bra tag sedan, vad förvånad jag blev när kruriren skulle ha 11 600 av mej i tullavgifter, medans svetten lackade i pannan då jag förstår hur dyrt mitt "kap" blivit, frågade jag om han tog VISA kort. Hade tidigare köpt några Game & Watch spel som saknades i min samling utan "problem" med underton på problem.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-19, 14:05 #5
Jennie34 Jennie34 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 8
Jennie34 Jennie34 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 8
Tack för svaren!! Då får det bli något annat än auktioner som jag lägger min tid på i år
Jennie34 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-19, 18:27 #6
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 91
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 91
Citat:
Jag såg reklam för en skrift som berättade hur man skulle gå till väga för att livnära sig på webauktioner. Enligt reklamen finns det hundratals människor som är proffisionella på E-bay.
Jag tror nog det kan vara hundratals som livnär sig på Ebay. Känner själv personer som har tjänat rätt stora pengar genom att sälja prylar där. En sålde T-shirtar med roliga tryck och nån annan sålde feromonparfymer som han köpte in från tillverkaren.

Som svensk tror jag dock det kan vara svårt på Ebay med tanke på frakt, tull, leveranstider mm. Har inte så bra koll på Tradera men marknaden är ju så otroligt mycket mindre så jag kan tänka mig att det är svårt att livnära sig genom att endast sälja prylarna via Tradera.
Christian O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-24, 21:23 #7
Yellowberry Yellowberry är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 89
Yellowberry Yellowberry är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 89
Fruktansvärt mycket jobb men vad jag har märkt är det ger bra med träffar mina sidor jag kan kanske leva på det som en vanlig månads lön
Yellowberry är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-24, 21:33 #8
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Det är nog roligare att vara konsument än säljare på eBay. Själv köper jag en hel del prylar och kläder.
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-25, 02:30 #9
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Ännu bättre är att försöka få tag i hyffsat dyra prylar till en billig peng på Tradera och sedan sälja dyrare via blocket. Datorer, mobiltelefoner, kameraror etc.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-30, 13:51 #10
twinspark twinspark är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 15
twinspark twinspark är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 15
Det lönar sig bra att köpa saker från usa och sälja i Sverige. Brukar själv köpa några extra saker som jag bjuder ut på tradera. Man får bra betalt för "förbjudna" saker som t.ex laservarnare eller fm-transmitters, itrip. Allt som har med poker betalar folk bra för oxå. En pokerkortlek som jag köper för 25 kr i USA får jag 75 för i Sverige t.ex.
Men ska man betala svensk moms och tull så är det ju inte lika intressant....
twinspark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017