Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


apache - mode 777 istället för 755 .. :(

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-03, 20:13 #1
hagel hagel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
hagel hagel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
Finns det någon möjlighet att kunna ange vilken användare:grupp som skall köras per virtuell server eller hur kommer man runt detta?

Exempel:
Användaren user001 är ägare till samtliga filer och bibliotek under /var/www/doman1/htdocs
Användaren user002 är ägare till samtliga filer och bibliotek under /var/www/doman2/htdocs

Apache2 körs med apache:apache och får genast problem med behörighet för att ändra bibliotek (och filer) om dessa inte är 777 istället för det vanliga 755, en 'mellan-lösning' är kanske att user00? är medlem i gruppen apache och att modes på biblioteken är 775 men det är ändå inte optimalt, jag vill ju kunna köra 755 på bibliotek och 644 på filer.
Och att använda samma användare till båda biblioteken ovan är omöjligt då det rör sig om två vitt skilda personer med varsin domän, och de skall ju givetvis inte ha tillgång till varandras saker.

För övrigt kör jag Gentoo 2005.0 med Apache2, PHP4, MySQL, ProFTPD, PostFix, Courier-pop3.
hagel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-03, 21:34 #2
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
Citat:
Originally posted by hagel@Apr 3 2005, 20:13
Finns det någon möjlighet att kunna ange vilken användare:grupp som skall köras per virtuell server eller hur kommer man runt detta?
Exempel:
Användaren user001 är ägare till samtliga filer och bibliotek under /var/www/doman1/htdocs
Användaren user002 är ägare till samtliga filer och bibliotek under /var/www/doman2/htdocs
Apache2 körs med apache:apache och får genast problem med behörighet för att ändra bibliotek (och filer) om dessa inte är 777 istället för det vanliga 755, en mellan-lösning är kanske att user00? är medlem i gruppen apache och att modes på biblioteken är 775 men det är ändå inte optimalt, jag vill ju kunna köra 755 på bibliotek och 644 på filer.
Och att använda samma användare till båda biblioteken ovan är omöjligt då det rör sig om två vitt skilda personer med varsin domän, och de skall ju givetvis inte ha tillgång till varandras saker.
För övrigt kör jag Gentoo 2005.0 med Apache2, PHP4, MySQL, ProFTPD, PostFix, Courier-pop3.

Fattar inte riktigt, vill du att apache ska kunna ändra i filerna som användarna äger?
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-03, 22:04 #3
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
om du laddar in mod_suexec så kan du lägga in detta i din <VirtualHost>

suexecUserGroup användare grupp

och så körs CGI som den angivna användaren på hosten, väldigt praktiskt

http://httpd.apache.org/docs-2.0/mod/mod_suexec.html
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-04, 10:49 #4
hagel hagel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
hagel hagel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
Hej på er och tack för tipsen, det jag känner att jag behöver just nu är någon form av guide till hur man sätter upp Apache för att köra php-cgi.
Har tidigare kört mod_php, men nu installerat php-cgi och då återstår bara hur man konfigurerar Apache.

Tipsa gärna om bra guider eller howto's etc.
hagel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017