WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Dedikerad eller Dedicerad? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4619)

zlummen 2004-11-23 16:53

För att få svar på detta engång för alltid.

Dedikerad eller Dedicerad?

Vad jag förståt så är dedicerad ett ord som inte finns med i svenska ordboken men däremot gör dedikerad detta.
dedikerad kommer från det engelska ordet dedicated (duhh) och har vad jag vet inte bytts tillbaka.

Vore kul att ta upp detta då det är många bolag som skriver olika. Eller är det ok att använda båda?

mypay 2004-11-23 16:58

Svenska > Dedikerad
Engelska > Dedicated

Dedicerad är precis lika rätt som att skriva "Klick in på vår controlpanel"

zlummen 2004-11-23 17:06

Tack för den. Det är precis vad jag tycker med.. Dock är det nog flera bolag som tycker annat.

Decibel 2004-11-23 18:18

När jag lanserade dedikeradtjänst tidigare i somras märkte jag också samma sak, fann dock ingen anledning till varför vissa använder "dedicerad".
Kanske ska maila och fråga någon ? :)

Tobbe 2004-11-23 19:05

Dedicerad är om möjligt det fulaste ordet jag har sett.. men vem lyssnar på mig? :)

nicclas 2004-11-23 19:35

Så här säger NE.se:

dedikerad [-ke´-] adj. dedikerat
ORDLED: de-dik-er-ad
• avsedd endast för viss, speciell typ av användning om datautrustning o.d. [databehandl.]: bibliotekets datorbehov tillgodoses bäst med en ~ maskin
HIST.: åtm. sedan 1970-talet; jfr dedicera

dedice´ra verb ~de ~t
ORDLED: de-dic-er-ar
SUBST.: dedicerande, dedicering; dedikation
• (högtidligen) tillägna ngn ngt (vanl. en bok e.d.): jag ~r denna bok till min mångårige vän NN
KONSTR.: ~ ngt till ngn el. ngt
HIST.: sedan 1551; av lat. dedicare 'ägna; helga; tillägna'

jonny 2004-11-23 23:21

Då återstår frågan om man dedikerar eller dedicerar en maskin till en viss uppgift.

mypay 2004-11-23 23:54

man dedicerar en maskin till en person.. men dedikerar en maskin till en uppgift.. förstod jag det rätt nu?

dvs vi kommer ha 3 servrar - som ägs av oss själva.. en för SQL, en för web etc.. dvs vi dedikerar dom.. men om jag hyr en enda maskin som server hos nån så är den alltså dedicerad

usch va krångligt.. nu blev jag förvirrad.. ska sova

zlummen 2004-11-24 09:18

Blev vi något klokare av detta nu då?

Helena 2004-11-24 11:24

Definitivt dedikerad i detta sammanhang.

Dedicera är något helt annat. Det skulle t.ex. kunna vara att någon har skapat en ny typ av servrar och säger "Denna serie av servrar får namnet Agda för att ära min faster som alltid har varit så snäll mot mig". :) Då dedicerar/tillägnar personen denna typ av servrar till sin faster. Det betyder förstås inte att hon äger dem, utan att de blir en sorts minnesmärke, eller ett högtidligt tack.

Xamda 2007-09-17 08:43

Länge sedan, men kan inte låta bli...

Dedikerad är en hemsk anglicism som används av dem som aldrig förstått sig på vad ordet betyder och inte träffat på dedicerad i svenska innan.

Självklart är dedicerad det enda rätta. Värna det svenska språket från förvrängande anglicismer! :-)

Jag är förstås medveten om att ordet tillägna, som dedicerad använts synonymt med sedan urminnes tider, har en något annorlunda betydelse. Detta rätta borde dock vara att tillskriva ordet dedicerad en vidare betydelse, inte skapa ett snarlikt ord med en icke korrekt försvenskad stavning (c blev k för att ingen tänkte på dedicerad från början)...

Redo för på- eller överkörning...

viper 2007-09-17 09:15

Xamda du må ha rätt men i dessa trendiga mode tider som råder så kan vi absolut inte använda oss av ett ord som dedicerad, det låter ju inget vidare alls och ligger inte bra i munnen heller.

Dedikerad å andra sidan rullar fram fint över tungan ända från tårna och uppåt vilket gör dedikerad till det självklara valet för vilken mode medveten webbhost som helst. Svenskan som du säger håller tyvärr på att förstöras men det kan dock behöva snyggas till lite men verkligen inte i form av lunarstorm språk dock. ;)

(Till och med FireFox´s rättstavning är emot mig och vill rätta dedikerad till dedicerad, varför detta grymma öde?)

Mvh,
Viper

jonny 2007-09-17 09:42

Citat:

Originally posted by Xamda@Sep 17 2007, 08:43
Länge sedan, men kan inte låta bli...
Dedikerad är en hemsk anglicism som används av dem som aldrig förstått sig på vad ordet betyder och inte träffat på dedicerad i svenska innan.
Självklart är dedicerad det enda rätta. Värna det svenska språket från förvrängande anglicismer :-)
Jag är förstås medveten om att ordet tillägna, som dedicerad använts synonymt med sedan urminnes tider, har en något annorlunda betydelse. Detta rätta borde dock vara att tillskriva ordet dedicerad en vidare betydelse, inte skapa ett snarlikt ord med en icke korrekt försvenskad stavning (c blev k för att ingen tänkte på dedicerad från början)...
Redo för på- eller överkörning...

Som jag skrev privat: bakåtsträvare

Citaten från NE gör också gällande att "dedicera" avser "dedikation". Redan där har du en form som stavas med k.

Westman 2007-09-17 10:25

Mmm, precis.
Citat:

SUBST.: dedicerande, dedicering; dedikation
Varför man ens stavat de två första med c för att avsluta med k är ett mysterium. Insåg man sent att k var det logiskt och språkligt korrekta?

Xamda 2007-09-17 11:57

Westman - det beror på att man följer svenska språkregler! C får k-ljud framför hård vokal (till exempel cognac, cumulus), medan det får s-ljud framför mjuk vokal (till exempel cirkus, cykel, centrum), och stavningen har sedan anpassats efter hur det skall uttalas.

http://www.petnoga.se/ är ett ställe där ni kan testa era varianter på ordet dedicera...

Viper - det är det jag alltid sagt, Firefox är byggt av bakåtsträvare... Hehehe

:P

Danielos 2007-09-17 21:00

Citat:

man dedicerar en maskin till en person.. men dedikerar en maskin till en uppgift.. förstod jag det rätt nu?
Mina servrar är dedikerade till att vara servrar :D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson