FAQ |
Kalender |
2008-12-20, 19:05 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Detta är mitt första inlägg så jag hoppas att ni är snäll mot mej Till min fråga. Jag spontan-köpte domänen tab.nu då jag såg att det sker 165000 sökningar på just det ordet från oss svenskar på google. Först tyckte jag att jag hade gjort ett kap och att det var konstigt att den var ledig men nu är jag skeptiskt. Vad jag förstår så ogillas .nu-domäner eftersom det bara är svenskar använder den. Jag tror att de som söker på tab syftar på gitarr-tabs eller tabulatur. Går det överhuvudtaget skapa en world-wide sajt med en .nu domän? Kan tab.nu anses som en bra domän om jag riktar mej till svenskar? |
||
Svara med citat |
2008-12-20, 19:09 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tabbar.nu hade varit bättre. Tycker inte tab.nu är något att ha, tyvärr.
2008-12-20, 19:34 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
tab har 4 gånger mer sökningar än tabbar. Kan du inte motivera ditt svar? Lite irriterade med direktsågning |
||
Svara med citat |
2008-12-20, 19:37 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är ju två helt olika ord. Engelskt-ord.nu känns ju sådär tyvärr.
|
||
Svara med citat |
2008-12-20, 19:46 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2008-12-20, 19:58 | #6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
2. Engelskt ord + .nu känns som grazzy säger sådär. Därmed inte sagt att du inte kan skapa en populär sajt på tab.nu. För övrigt så används .nu även en del i Holland. Citat:
2008-12-20, 20:55 | #7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Som den .nu-förespråkare många ser mig som, så håller jag inte helt med, även om [tab.nu] som Svenskt ord kanske inte så helt lyckat.
- Inte minst för att .se-varianten är upptagen av "Tidningstjänst AB" och skapar du content för sidan, finns risk för felskrivande besökare. Men "tab" på engelska har ett flertal betydelser: Förutom att betyda "nota" så är det förkortningar av; TAB Tablet TAB Tape Automated Bonding TAB Teen Advisory Board TAB Technical Advisory Board TAB Technical Activities Board TAB Totalizator Agency Board TAB Testing, Adjusting, and Balancing TAB Tax Anticipation Bill TAB Totally Artificial Beverage TAB IEEE Technical Activities Board Det är även en mindre ort i Ungern ..och engelska ord under .nu har har såvitt jag känner till FORTFARANDE andrahandsförsäljningar med högre belopp än både Svenska och Engelska motsvarigheter under .se Men allt är förstås helt beroende på din avsikt med domännamnet. "nu" har iaf en ordbetydelse för 360+ miljoner (Svenska, Danska, Holländska, Franska och Portugisiska) och uttalas "new" på Engelska.. |
|||
Svara med citat |
2008-12-20, 21:13 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Håller till viss del med Internet Sweden men det skiljer sig oerhört från ord till ord huruvida det är relevant för olika TLD. Tabs eller tabbar hade nog varit betydligt bättre i just detta fallet, helst bägge två om det skulle vara en svensk tjänst.
"Nu" har faktiskt en betydelse i även i engelskans slang, t.ex. nu-metal.
2008-12-20, 21:30 | #9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
.nu betyder Niue och ingenting annat. (ccTLD)
/.kokosnöt-motståndare |
|||
Svara med citat |
2008-12-20, 21:33 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Svara |
|
|