FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Behöver köpa ett par hundra frimärken. I butiken kostar ett inrikes frimärke cirka 6 kronor. Och jag blev förvånad när jag kollade på postens webbutik och såg att styckpriset var 6kr/st oavsett om man köper 10 eller 100 frimärken. Man tycker att man borde få lägre styckpris om man köper fler och dessutom från posten själv över nätet. Någon som vet vart man kan köpa billiga frimärken för inrikespost? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Om jag inte har helt fel så är det väl så att ett frimärke köper man för att bekosta resan för brevet. Det blir inte billigare för posten att skicka fler brev, snarare tvärtom. Varför skulle man då får mängdrabatt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sedan bråkar dom med hyresvärdar och brf att dom ska sätta alla brevlådor längst ner. Sedan kommer posten betydligt senare nu är förut. Alltså skulle dom sänka portot istället med halva. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Tillbaka till frågeställningen. Ett par hundra frimärken är en ganska liten volym så jag tror du får nöja dig med normalpriser. Däremot har du ju ekonomibrev och Porto betalt som alternativ.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Posten ger aldrig rabatter på brev. Men Posten ger rabatter på paket. Posten är konkurrensutsatta inom paket, men inte inom brev. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Den privata sektorn i sin tur har varit utestängd i hundratals år och har därför ingen som helst erfarenhet inom området. Ingen som saknar erfarenhet kan göra ett bra jobb. Så även om marknaden idag är avreglerad så består startfältet alltså av halta och lytta. Men så här är det överallt där man har haft statligt finansierade monopol och där marknaderna slutligen börjar avregleras. Det kan ta hundratals år att läka såren efter ett statligt monopol. Där staten en gång har satt ner sin fot så växer det ingenting nyttigt på en mycket lång tid. Jag avskyr Posten. Men sett till omständigheterna så fungerar vårt postväsende trots allt väldigt bra. Jag kan tillägga att mitt företag hade tjänat på om Posten fortfarande varit statliga Postverket med monopol och kraftigt subventionerade portotabeller. Men jag kan inte se någonting försvarbart i att svenska skattebetalare ska finansiera delar av min verksamhet med sina skattepengar. Så nej. Det var inte bättre förr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Vad gäller postservicen så är det knappast miljövänligt och samhällsnyttigt att privatisera marknaden, särskilt inte i ett så långsträckt och glesbefolkat land som Sverige. Det finns extremt små möjligheter för flera aktörer att bedriva en kvalitativ verksamhet med vinst. Vi har utvecklat ett bra system sedan 1600-talet som fungerat alldeles utmärkt fram till nyligen. Att steg för steg förstöra välfungerande system är knappast en bra framtidsutveckling.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det går inte att köpa lösa frimärken billigare. Du kan titta på ekonomibrev om det inte är brådis, eller ska du skicka många brev på en gång är det bättre med porto betalt kuvert och lämna in på närmaste postkontor (om du är fakturakund). Ska du skicka riktigt billigt inom storstadsområden är väl citymail ett alternativ, dock behöver du sortera posten själv i postnummerordning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Om man tycker att brevet skall ta 3 dagar istället för över natten för 50öre så är det värt det. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|