FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Klart att du är ung och har hela livet framför dig, men det är kanske smartare att fundera ai en vecka än att slänga bort flera år på en utbildning till något man sen kommer på att man inte vill jobba med? Sen gör det ju inget om man lyssnar på dom som har vart med ett tag :-) (shit va gammal man låter) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Funderar på Nätverkstekniker som sagt eftersom nätverk intresserar mig och sedan webbprogrammerare. Men utbildningen ger kompetens inom ASP och jag vill lära mig PHP. Som sagt, jag står inför ett vägval den 15 April. Man ska inte heller fundera för mycket eller för länge har jag blivit lärd. För då blir det bara jobbigare allting och man blir mer osäker på sig själv. Självklart inte! Men jag måste också lyssna på mitt hjärta, vad det säger. Kan jag se mig själv som Nätverkstekniker/IT-tekniker eller ska jag välja en annan väg att gå för att få jobb? Möjligheterna är många. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nyexaminerad & ingen erfarenhet = Moment 22.
Du får inget jobb om du inte har någon erfarenhet, du får ingen erfarenhet om du inte har jobb. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Banned
|
Skämtar du eller?
Du menar på allvar att människor som inte har någon arbetslivserfarenhet aldrig får arbeta? Klart som faen man får jobb trots att man inte har någon erfarenhet. Hur får människor annars jobb? Föds man med erfarenhet eller vad? Man måste skaffa sig erfarenhet och utbildning någonstans och allting finns inte på internet idag eller i böcker som många tror. Jag tror inte ett butiksbiträde på ICA MAXI i Stockholm hade erfarenhet innan personen började att arbeta som butiksbiträde eller att Kalle som startade eget företag inom webbprogrammering kunde koda direkt när han fick upp E-texteditor eller intype. Alla börjar vi på ruta ett förutom de få underbarn som finns i världen idag. När jag hade mitt först jobb på ett lager så hade jag aldrig tidigare arbetat på ett lager, förutom i min källare då, dit jag bär lite kartonger och så. Men jag har inget system som registrerar mina kartonger som jag bär ner och inte heller har jag någon truck som jag använder i min källare för att transportera kartonger och prylar som jag inte vill ha bostaden. Jag fick helt enkelt lära mig allting, hur det gick till tillsammans med en etablerad och duktig lagerarbetare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
|
Citat:
Inte en chans... ICA Maxi kräver knappast samma kunskaper som en Nätverkstekniker på ett hyfsat stort företag... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Banned
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
|
Därför är praktik en absolut nödvändighet. Läser du en KY-
utbildning får du 1/3 praktik på köpet och väljer du en hög- skoleutbildning får du försöka fixa praktik på annat sätt. Annars får du helt enkelt starta eget och fixa erfarenhet den vägen. Så länge du kan vad du håller på med så är det bara att köra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |