Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Rimligt påslag på produkter.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-16, 13:55 #1
plura plura är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Medlem

Standard Rimligt påslag på produkter.

Hej! Nu förstår jag att det är olika påslag beroende vilken varukategori det är, men vad ser ni minst till att tjäna på respektive produkt och vilken slags produkt är det ni säljer?

Uppskattar verkligen alla svar jag kan få, vill ni inte ta det i tråden så uppskattar jag ett PM jättemkt :- )

Med vänliga hälsningar,
plura är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-16, 14:08 #2
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
När det är rena produkter så brukar jag jämföra konkurrensen och ha i åtanke vad kunder får av mig som de får eller inte får av konkurrenter.
om jag har väldigt stort utrymme jämfört med konkurrensen så har jag möjlighet att sänka om så önskas.
Om jag sedan INTE erbjuder all service/funktion som konkurrenter har så sänker jag mitt pris ytterligare.
Om jag sedan erbjuder något som konkurrenter INTE har då höjer jag mitt pris.

Det är en grov förklaring när det handlar om produkter som man har ett inköp på varje vara/tjänst.
Sedan att jag tenderar till att sänka ner till blödarnivå är en annan sak men dessa tankar jag skrivit ligger iallafall till grund .

Din fråga är lite hur långt ett snöre är och det är nog få som har lite mer omsättning som ger exakta siffror.

Men på tex "vuxenleksaker" så gör jag en jämförelse produkt för produkt med konkurrenternas priser och gör en värdig sänkning för att dra kunder.

Det var nog inte det svaret du kanske ville ha men så jobbar jag iallafall.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-16, 14:15 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Dennis Holm Visa inlägg
När det är rena produkter så brukar jag jämföra konkurrensen och ha i åtanke vad kunder får av mig som de får eller inte får av konkurrenter.
om jag har väldigt stort utrymme jämfört med konkurrensen så har jag möjlighet att sänka om så önskas.
Om jag sedan INTE erbjuder all service/funktion som konkurrenter har så sänker jag mitt pris ytterligare.
Om jag sedan erbjuder något som konkurrenter INTE har då höjer jag mitt pris.

Det är en grov förklaring när det handlar om produkter som man har ett inköp på varje vara/tjänst.
Sedan att jag tenderar till att sänka ner till blödarnivå är en annan sak men dessa tankar jag skrivit ligger iallafall till grund .

Din fråga är lite hur långt ett snöre är och det är nog få som har lite mer omsättning som ger exakta siffror.

Men på tex "vuxenleksaker" så gör jag en jämförelse produkt för produkt med konkurrenternas priser och gör en värdig sänkning för att dra kunder.

Det var nog inte det svaret du kanske ville ha men så jobbar jag iallafall.
Hej Dennis, som jag sa så uppskattar jag alla svar jag kan få , Har faktiskt inte tänkt som du tänkt, vilket var väldigt nyttig information för mig :- )

Förstår att frågan är väldigt otydlig som du säger nu när jag läser igenom den i efterhand. I mitt fall ska jag sälja möbler, hemdekoration- så det blir väll att åka runt i lite butiker, kolla runt på nätet för en rättvis prisuppfattning.
Oläst 2011-04-16, 14:20 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Rent generellt ska man se till att man har gott om marginaler i sina priser och då menar jag att du först måste räkna ut din självkostnad inkl lön, kontor, lager, marknadsföring och göra en realistisk uppskattning av den frsäljningsvolym du kan få under ett år.

Men påslag kan vara från 30% till 1200% från leverantörens pris utan att ha särskilt märvärdiga produkter.

Man bör se till att man har minst 30-50% marginal av utpriset till kund exkl moms. Men som Dennis Holm påpekade så är det helt beroende på vilken produktkategori man arbetar med och hur konkurrensen ser ut.

En generell synpunkt är att aldrig jobba med priskonkurrens utan försök hitta andra sätt att konkurrera, som bättre öppettider på support/kundtjänst, snabbare leveranser, större sortiment, mer specialkunskaper om produkterna, flr produktvarianter (färger, storlekar), fler anpassade tillbehör, längre livslängd, Enklare försäljningsvillkor, generösare öppet köp, trevligare bemötande, ha en lokal närvaro nära kunden, känna till kunden och kundens behov är väl det mest elementära.....

det finns mycket mer än bara priset för en produkt. Din plikt mot dig själv och kunderna är att tjäna pengar så du kan vara kvar på marknaden och leva ett gott liv. Det finns inget självändamål att ha ett lågt pris, tvärtom bör din strävan som leverantör vara att få ut en så hög vinst som möjligt.

Det finns naturligtvis de företag som kan tjäna pengar på stor försäljningsvolym, men det är bara stora företag som klarar det, en småskutt kan aldrig matcha det. Så man måste hitta nischer där man kan tjäna pengar med högre marginaler på försäljning med små volymer.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-16 klockan 14:24
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-16, 14:24 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Rent generellt ska man se till att man har gott om marginaler i sina priser och då menar jag att du först måste räkna ut din självkostnad inkl lön, kontor, lager, marknadsföring och göra en realistisk uppskattning av den frsäljningsvolym du kan få under ett år.

Men påslag kan vara från 30% till 1200% från leverantörens pris utan att ha särskilt märvärdiga produkter.

Man bör se till att man har minst 30-50% marginal av utpriset till kund exkl moms. Men som Dennis Holm påpekade så är det helt beroende på vilken produktkategori man arbetar med och hur konkurrensen ser ut.

En generell synpunkt är att aldrig jobba med priskonkurrens utan försök hitta andra sätt att konkurrera, som bättre öppettider på support/kundtjänst, snabbare leveranser, större sortiment, mer specialkunskaper om produkterna, flr produktvarianter (färger, storlekar), fler anpassade tillbehör, längre livslängd, Enklare försäljningsvillkor, generösare öppet köp, trevligare bemötande..... det finns mycket mer än bara priset för en produkt. Din plikt mot dig själv och kunderna är att tjäna pengar så du kan vara kvar på marknaden och leva ett gott liv. Det finns inget självändamål att ha ett lågt pris, tvärtom bör din strävan som leverantör vara att få ut en så hör vinst som möjligt.

Det finns naturligtvis de företag som kan tjäna pengar på stor försäljningsvolym, men det är bara stora företag som klarar det, en småskutt kan aldrig matcha det. Så man måste hitta nischer där man kan tjäna pengar med högre marginaler på försäljning med små volymer.
Hej Conny och tack för ett genomtänkt inlägg! Ska ta åt mig det du skrivit och nischa butiken så att den sticker ut lite mer.

Mvh
Oläst 2011-04-16, 14:38 #6

Det finns tre grundläggande prissättningsstrategier:

Värdebaserad prissättning
När man är helt ensam om en produkt/tjänst som det finns efterfrågan på så kan man försöka beräkna det värde som kunden får ut av att använda produkten/tjänsten.

Detta är en vanlig metod när man säljer skräddarsydda lösningar till företag. Då kan man se till om kunden har en löpande kostnad på 20 Mkr per år (ex hyra fast telelina av TeliaSonera), kan man då erbjuda en lösning som gör samma jobb men man kan då erbjuda ett pris på 15 Mkr per år så sparar kunden 5 Mkr per år och du har nästan säkert en affär med den kunden.

Sen att denna lösning bestod i att du satte upp en PC på två platser med en internet koppling emellan och din totala kostnad består i 30 000 kr har inget med saken att göra. Kunden kommer att bli skitglad och nöjd ändå.

Värdebaserad prissättning är oftast att föredra då leverantören kan få ut ett betydligt bättre pris och därmed betydligt högre marginaler än för andra prissättningsstrategier.

Marknadsprissättning
När man har många eller viktiga konkurenter och man säljer en produkt som likväl säljs av andra som kunden känner till. Så ska man försöka att lägga priset så högt som möjligt men ständigt ha koll på hur konkurenternas prisbild ser ut. Typexempel är när man säljer möbler i från butik i en stad med flera möbelhandlare.

Kostnadsbaserad prissättning
I denna strategi utgår man från leverantörens självkostnad och gör ett påslag rakt upp och ner, enkelt att beräkna med sällan särskilt lönsamt. Många har missuppfattningen att det är så här man ska sätta priset, inget kan vara mer fel.

Det finns givetvis fler strategier men dessa är i huvudsak de viktigaste grunderna som man kommer långt med. I huvudsak finns det varianer och kombinationer/anpassningar av dessa grundläggande metoder.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-16 klockan 14:45
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017