FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Iom att Pkkz påstår att han ringt polisen själva och fått bekräftat att det är lagligt att frömföra avställda fordon på isen, så känner jag att jag tror mer på honom än er som bara säger, och länkar till tidningsartiklar (man ska inte alltid tro på vad andra säger på internet).
Vill gärna se någon som säger emot Pkkz ringa polisen själva och komma med motargument till att Pkkz har fel. |
||
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Sen säger polisen att det är tillåtet att köra på sjöarna. Så vem ska man tro på? Kommunen? Länsstyrelsen? Polisen? Internet? Så helt ärligt, jag skiter i vad polisen säger. Jag tror mer på vad länsstyrelsen säger på deras hemsida. |
||
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Självklart finns det undantag om kommun eller länsstyrelse har lagt beslut om att det är förbjudet. Men nu var frågan överlag och inte inriktat på era sjöar i kronoberg. Sedan att du inte kan ge dig är en annan femma. Ibland har man inte koll på riktigt allt det är mänskligt. Och sedan gäller självklart inte försäkringen på en avställd bil. Vi har en sjö som kommun och länsstyrelse godkänt för iskörning där det är cirka 20-50 bilar varje helg, Min fråga berörde endast den lagliga synpunkten IFALL polis skulle komma till plats vad lagen säger att köra avställd bil där. Jag fick svar av en kompis och har sedan pratat med polisen och fick detta svar. Sedan kan självklart folk boende i närheten av isen klaga vilket hänt förut och då fick isbilskörarna byta sjö. Men min fråga berörde inte iskörning i sig eller aspekterna IFALL du får köra bil på isen för det visste jag redan att man fick. Frågan gällde vare sig man får köra avställd bil eller ej. Blev lite rörigt men nu lämnar jag denna diskussionen innan den går överstyr (vilket jag redan tycker den gjort) Ha en fortsatt trevlig dag alla! Senast redigerad av Pkkz den 2013-01-22 klockan 15:03 |
|||
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Är du snäll och ger mig namn och nummer till den där stackars konstapeln som påstått att det skulle vara lagligt att köra avställda fordon bara för att du kör den på is eller i terräng? För jag kan garantera dig att du kommer att bli rapporterad om du dundrar runt med avställd bil och polisen kommer till platsen och är på det humöret och kontrollerar huruvida bilen är avställd eller inte.
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
16år ej skattat ej besiktigat ej påställt. trafikförsäkrningen på bilen gäller dock om man som förare har kontrollerat isen innan man kör ut. Många komunner har regler som förbjuder iskörning då de allra flesta sjöarna är kommunalägda. Behöver inte ge ut någon information. Ring polisen istället orkar inte tjafsa mer om detta. Jag har fått min fråga besvarad av polis och kommun. Så tråden har inget syfte längre och bör låsas. |
|||
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Attityden i sig kommer att resultera i problem, prova den gärna när du blir kontrollerad i din avställda bil på isen så skall du se vad mycket dina väl underbyggda argument är värda i diskussionen och påföljande rättsprocess (såvida du inte faller till föga och erkänner och godtar böter på plats, men det låter inte som något du skulle ha vett att göra). Lycka till på (den hala) isen. ![]()
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Självklart har 5 poliser fel samt länsstyrelsen och vägverket och du rätt. |
|||
![]() |
![]() |
#8 | ||