FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Skulle vilja fråga er hur ni pratar med en privatkund, är det alltid ink moms man ger pratar, exempel vid offert via telefon eller mail?
Vissa kollegor pratar nämligen exkl moms för att det "låter" mindre och på ett sätt redogör för hur stor del som inte är skatt. Likaså det här med milersättning, pratar man om detta eller bakar man in detta i priset? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om man jobbar med privatkunder så ska man vara mycket tydlig om man pratar ex.
moms. Det finns en massa lagar som styr det där. Om det inte står något så är priset inkl. moms, tror jag. Säkrast är att du snackar inkl. moms eller säger priset och lägger till "ex. moms". Så är problemet löst. Jobbar du oftast med företagskunder så skulle jag rekommendera det sistnämnda för att inte skruva till det i skallen på dig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Utomlands är det mer vanligt att butiker skriver varor ex moms, är mer i Sverige staten försöker dölja skatten för vanligt folk.
En orsak varför visas inkl moms och arbetsgivaravgiften normalt inte står tydlig på folks lönespec. Om man till största del bara säljer till företag är det inga problem ange allt exkl moms, men är största kundgruppen privatpersoner så ska det anges inkl. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Mina utbetalningar från HSB skriver ut det tror jag, likaså stod det när jag senast fick lön från kommunen för några år sedan. Upprepa en lögn tillräckligt många gånger, så blir det en sanning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
tack för er input. Självklart så lägger man till om det är ink el exk moms, men vad är det psykologiskt bästa? Det låter mindre med priset ex moms i mina öron, men det är väl mer brukligt att bara tala om ink moms med privata kunder?
Vad säger ni om milersättningen då? Ska denna bakas in i priset, eller ska detta nämnas redan när man talas vid per tfn? Det kan väl bli för mkt detaljer att ta och på så sätt röra till det för kunden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har faktiskt aldrig sett det på en lönespec trots rätt många arbetsgivare genom åren.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |